Öğrencilerin öğrenme ve düşünme stillerinin coğrafya dersi akademik başarılarına etkileri (12.sınıf)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Öğrenci: DÖNDÜ SUBAŞI

Danışman: ÜLKÜ ESER ÜNALDI

Özet:

Öğrenmeyi öğrenme, bilgi çağı ve bilgi toplumu kavramları ile birlikte ortaya çıkan ve üzerinde durulan bir kavramdır. Öğrenmeyi öğrenme etkili öğrenme sürecinde bireylerde geliştirilmesi amaçlanan boyutlardan birisidir. Öğrenmeyi öğrenme öğrencilerin kendi öğrenme ve düşünme özelliklerini tanıyarak öğrenmede kullanılan stratejileri bilmesi ve bunları seçip kullanmasıdır. Bu araştırmanın amacı, 12. sınıf öğrencilerinin öğrenme ve düşünme stillerini belirlemek, coğrafya dersi başarı puanları ve öğrenme stilleri ile düşünme stilleri arasında anlamlı bir farklılık olup olmadığını incelemektir. Çalışma Sivas il merkezinde bulunan iki ortaöğretim kurumunun 12. sınıfında coğrafya dersini alan 160 öğrenci üzerinde yürütülmüştür. Araştırmada öğrencilerin öğrenme ve düşünme stillerinin coğrafya başarıları üzerindeki etkileri belirlenmiştir. Araştırmanın belirlenen amacına ulaşabilmesi için öğrenciler üzerinde bazı ölçekler uygulanmıştır. Bunlar; öğrencilerin öğrenme stillerini belirlemek için 'Kolb'un Öğrenme Stilleri Envanteri' ,düşünme stillerini belirlemek için 'Sünbül (2004) tarafından geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılmış olan Stenberg' in Düşünme Stilleri Ölçeği ' ve öğrencilerin başarılarını ortaya koymak için 2009- 2010 eğitim öğretim yılının 1. dönem sonu karne puanları kullanılmıştır. Çalışmada kullanılan ölçeklerden elde edilen veriler ve katılımcılara ait bilgiler SPSS veri giriş sayfalarına işlenmiştir. Verileri analiz etmek için, SPSS(statictical package for the sociel sciences) 13. 0 paket programı kullanılmıştır. Verilerin analizinde ki-kare, çapraz tablo, bağımsız t-testi, yüzde ve frekans teknikleri kullanılmıştır. Anlamlılık düzeyi olarak 0,05 alınmıştır. Öncelikle ölçeklere ait geçerlik ve güvenirlik analizi yapılmış;Düşünme stili ölçeği anlamlılık değeri = .87 Soru sayısı = 94 için, Öğrenme stili ölçeği anlamlılık değeri = .60 Soru sayısı = 48 için bulunmuştur. Buna göre hem düşünme stili ölçeği ile hem de öğrenme stili ölçeği ile ölçülmek istenilen olguların, başarıyla ölçüldüğü sonucuna varılmıştır. Araştırma sonunda değiştiren, ayrıştıran, birleştiren öğrenme stillerine sahip öğrenme stilleri ile coğrafya başarıları arasında anlamlı bir ilişki gözlenmekte iken, özümseyen öğrenme stiline ilişkin olarak ise, öğrencilerin coğrafya başarıları açısından anlamlı bir farklılık bulunmamaktadır. Öğrencilerin cinsiyetleri ile baskın öğrenme stilleri arasında anlamlı farklılık vardır. Coğrafya dersinden başarılı olan ve olmayan öğrencilerin düşünme stilleri arasında anlamlı farklılık ortaya çıkmamıştır. Bireylerin cinsiyetlerine göre düşünme stilleri arasında önemli sayılabilecek bir farka, anlamlı bir ilişkiye rastlanılmamıştır.