Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Gamze ASLAN
Danışman: ŞAKİR BERBER
Özet:Araştırmada PISA’da başarılı olan ülkelerden Almanya, Avusturya, Finlandiya, İsveç, Hong Kong, Japonya, Güney Kore ve Singapur ile Türkiye’nin ortaöğretime geçiş sürecinin karşılaştırılmasına yer verilmiştir. Bu kapsamda Türkiye’de ortaöğretime geçişte çözüm önerilerine yer verilmiştir. Araştırma beş bölümden meydana gelmiştir. Birinci bölümde araştırma konusunun problemi ele alınmıştır. Daha sonra araştırmanın amacı, önemi, sınırlılıkları, ilgili araştırmalar ve araştırmanın kilit kavramlarına yer verilmiştir. İkinci bölümde araştırmanın modeli, verilerin toplanması, çözümlenmesi ve yorumlanması ele alınmıştır. Daha sonra Türk eğitim sisteminin tarihine ve örgün eğitim sisteminin tarihi gelişimine yer verilmiştir. Üçüncü bölümde ortaöğretime geçişte sınava ihtiyaç duyulmasının nedenleri ortaya konmuştur. Bu kapsamda ortaöğretimde okul türlerine ve Türkiye’de ortaöğretime geçişte uygulanan sınavların tarihçesine yer verilmiştir. Dördüncü bölümde Almanya, Avusturya, Finlandiya, İsveç, Hong Kong, Japonya, Güney Kore ve Singapur’un eğitim sistemlerinin yapısı ve ortaöğretime geçiş politikaları ele alınmıştır. Ayrıca bu ülkeler ile Türkiye’nin PISA başarısının değerlendirmelerine yer verilmiştir. Beşinci bölümde ise sonuç ve önerilere yer verilmiştir