Yatılı ilköğretim bölge okullarındaki fen ve teknoloji laboratuvarlarının durumu


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Öğrenci: CENGİZ EMİK

Danışman: NUSRET KAVAK

Özet:

Laboratuvar, öğrencilerin fen konularını daha etkili ve anlamlı olarak öğrenmeleri bakımından önemli bir işleve sahip olan ve öğrenilmek istenilen konunun veya kavramın yapay olarak öğrenciye birinci elden deneyimle veya gösteri yoluyla verildiği bir ortamdır. Bu araştırmanın amacı yatılı ilköğretim bölge okullarındaki fen ve teknoloji dersi laboratuvarının fiziksel durumu ve bu okullardaki idareci, öğretmen ve öğrencilerin fen ve teknoloji laboratuvarlarının kullanımına yönelik görüşlerinin belirlenmesidir. Bu araştırmada bilgi toplama yoluyla hazırlanan anketler 539 yatılı ilköğretim bölge okullarına gönderilmiştir. Ankete uygulamasına bu okulların 429'unda görev yapan 745 idareci, 653 fen ve teknoloji dersi öğretmeni ile 5-8. sınıflarda öğrenim gören 1894 öğrenci katılmıştır. Anketler yüzde frekans veri analiz yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Özetle 539 yatılı ilköğretim bölge okulunun 51'inde fen ve teknoloji laboratuvarıın olmadığı ve uygulanan anket sonuçlarından elde edilen verilere göre yatılı ilköğretim bölge okullarındaki fen ve teknoloji laboratuvarlarının fiziksel alan ve deney setleri açısından eksikleri bulunduğu, öğrencilerin bu laboratuvarlardan istenilen düzeyde yararlanamadıkları, fen ve teknoloji dersine giren branş öğretmeni eksikliğinin bulunduğu, laboratuvar kullanım programına uyulmadığı, fen ve teknoloji laboratuvarlarının büyük bir bölümünde deney masalarına bağlı elektrik ve su tesisatının bulunmadığı ayrıca okullarda bir laboratuvar standardının olmadığı görülmüştür. Elde edilen sonuçlar fen ve teknoloji laboratuvarları konusunda yapılmış diğer araştırmalarda elde edilmiş sonuçlarla benzerlik göstermektedir.