Ortaöğretimde X Kromozomuna Bağlı Kalıtım Konusunun Model Ve Yazılım Destekli Öğretiminin Akademik Başarıya Etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Gülsün Üçtepe

Danışman: ERGİN HAMZAOĞLU

Özet:

Bu çalışmanın amacı, cinsiyete bağlı kalıtım konusunun öğretiminde, öğretim materyali olarak model ve yazılımın kullanılmasının öğrencilerin akademik başarılarına etkisini ve sürece yönelik öğrenci görüşlerini araştırmaktır. Araştırmanın çalışma grubunu 2016-2017 öğretim yılında, Ankara ili Altındağ ilçesindeki bir lisenin onuncu sınıfında öğrenim görmekte olan 97 öğrenci (kontrol grubu: 31, deney 1(model) grubu : 33 ve deney 2 (yazılım) grubu: 33) oluşturmuştur. Öğretim materyallerinin başarısı ön test, son test ve kalıcılık testi kullanılarak karşılaştırılmış, ayrıca yarı yapılandırılmış görüşme formu ile öğrencilerin öğretim materyalleri hakkındaki görüşleri alınmıştır. Elde edilen veriler SPSS 24.0 paket programı kullanarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, deney 1 (model) ve deney 2 (yazılım) gruplarındaki öğrencilerin son test başarı puanlarının, kontrol grubundaki öğrencilerin başarı puanlarından anlamlı olarak daha yüksek olduğu tespit edilmiştir (p<.05). Bununla birlikte deney 1 (model) grubundaki öğrencilerin son test başarı puanı ortalamalarının deney 2 (yazılım) grubundaki öğrencilere kıyasla daha yüksek olduğu tespit edilmiştir (p=.004). Ayrıca, tüm gruplarda öğrencilerin son test sonuçları ilk test sonuçlarına kıyasla anlamlı derecede yüksek bulunmuştur. Sonuç olarak, cinsiyete bağlı kalıtım konusunda öğretimi desteklemek için tasarlanan model ve yazılım materyallerinin öğrenmeyi kolaylaştırdığı, konunun somutlaştırılmasına katkı sunduğu ve başarıyı artırdığı görülmektedir. Bu verilerin, daha geniş çalışma gruplarında yapılacak çalışmalarla desteklenmesi önerilmektedir.