Farklı illerde çalışan ilköğretim okullarında görevli beden eğitimi öğretmenlerinin, mesleki tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi ve karşılaştırılması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Öğrenci: BEKİR BARIŞ CİHAN

Danışman: BELGİN GÖKYÜREK

Özet:

Araştırmanın evrenini, 20102011 eğitim-öğretim yılında Kırşehir İlinde görev yapan 37 erkek ve 16 bayan, Antalya İlinde görev yapan 95 erkek ve 82 bayan, Erzurum İlinde görev yapan 103 erkek ve 74 bayan olmak üzere toplam 407 beden eğitimi öğretmeni oluşturmaktadır. Son yıllarda insanlar ile yüz yüze çalışan, tamamen kendilerinden fedakârlık ederek mesleklerini ifa eden meslek grupları sayıca çoğalmıştır. Öğretmenlik ise bu meslek gurupları arasında, hem önemi hem de yaşanılan duyguların yoğunluğu sebebiyle büyük önem arz etmektedir. Tükenmişlik konusunun önemi sebebiyle bu araştırmada, farklı illerde çalışan beden eğitimi öğretmenlerinin tükenmişlik düzeyleri incelenmiştir. Aynı zamanda, beden eğitimi öğretmenlerinin çalıştıkları koşullar il bazında da karşılaştırılmıştır. Araştırmaya katılan beden öğretmenlerinin, küçümsenmeyecek oranda işten soğuduğu, iş dönüşü kendini ruhen tükenmiş hissettiği, sabah kalktığında bir gün daha bu işi kaldıramayacağı, doğrudan doğruya insanlarla çalışmanın kendisinde çok fazla stres yarattığı ortaya çıkmıştır. Araştırmaya katılan beden öğretmenlerinde, kadınların duygusal tükenmişliğinin erkeklere göre daha fazla olduğu görülmektedir. Kadınların duyarsızlaşma düzeylerinin erkeklere göre daha düşük olduğu görülmektedir. Sınıftaki öğrenci sayısı fazla öğretmenlerin duygusal tükenmişlik düzeyleri öğrenci sayısı az olan öğretmenlere göre daha fazladır. Araştırma sonuçlarına bakıldığında, beden eğitim öğretmenlerinin görev yaptığı ilin sosyal ve ekonomik durumu, öğretmenlerin tükenmişlik düzeylerini büyük oranda etkilediği de açık bir şekilde ortaya çıkmıştır.