Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: TUBA ASİLTÜRK
Danışman: Ferda Gürgan Öztürk
Özet:
Şanlıurfa, yüzyıllar boyunca farklı kültür ve inançların yaşadığı uygarlıklar şehridir. Bu
araştırma Şanlıurfa türkülerinin müzik eğitiminde kullanılması amacıyla, yapısal özellikleri
incelenerek müzik eğitimcilerinin görüşleri alınmıştır. Araştırma literatür taraması ve nitel
araştırma yöntemlerinden görüşme tekniğinin kullanıldığı betimsel bir araştırmadır. TRT
repertuarında yer alan 5978 türkü incelenmiş, 213 Şanlıurfa türküsü olduğu tespit edilmiştir.
Bu türkülerin 131’i kırık hava, 73’ü uzun hava ve 9’u oyun havasıdır. Kırık, oyun ve uzun
havalar, derleme tarihleri, derleyen, notaya alan, kaynak kişi, ölçü, makam, karar sesi, ses
aralığı ve konu olarak incelenmiştir. Araştırmaya katılan müzik eğitimcilerinin Şanlıurfa
türkülerinin eğitimde kullanılma durumlarına yönelik düşünceleri, görüşme formu ile
değerlendirilmiştir. Şanlıurfa türkülerinde en fazla kırık havaların, Hüseyni, Uşşak ve Hicaz
makamlarının, 10/8’lik ölçünün, bir oktav ses genişliğinin, aşk, gurbet, kahramanlık
konularının, ilahi ve hoyrat türünün müzik eğitiminde kullanıldığı sonucuna varılmıştır.
Anahtar Kelimeler : Şanlıurfa Türküleri, Müzik Eğitimi, Halk Müziği.