STEM Uygulamalarının 6. Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarılarına, Problem Çözme Becerilerine ve STEM’e Karşı Tutumlarına Etkisi Üzerine Bir Araştırma


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Fen Bilimleri Bilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MÜZDELİFE KURT

Danışman: Semra Benzer

Özet:

Bu araştırmanın amacı, ortaokul 6. sınıf Fen Bilimleri dersine entegre edilmiş STEM uygulamalarının öğrencilerin akademik başarılarına, problem çözme becerilerine, STEM’e karşı tutumlarına, FeTeMM alanlarına yönelik ilgi düzeylerine etkisini tespit etmektir. Araştırmada karma araştırma yöntemi kullanılmıştır. Bu araştırmanın çalışma grubunu 2018-2019 eğitim öğretim yılında bir ortaokulda öğrenim görmekte olan 6. sınıf öğrencileri oluşturmuştur. Uygulama 8 haftalık bir sürede gerçekleştirilmiştir. Çalışma sürecinde deney ve kontrol grubu öğrencilerine ön test-son test olarak Akademik Başarı Testi ile STEM’e Karşı Tutum Ölçeği, FeTeMM Alanlarına Yönelik İlgi Ölçeği, Problem Çözme Envanteri uygulanmıştır. Ayrıca deney grubu öğrencilerinin STEM etkinliklerine yönelik görüşlerini belirlemek amacıyla yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen nicel verilerin analizinde SPSS paket programından, nitel verilerin analizinde betimsel ve içerik analizinden yararlanılmıştır. Nicel verilerin çözümlenmesinde parametrik testler kullanılmıştır. Araştırma sonucunda STEM uygulamalarının yapıldığı deney grubu öğrencilerinin, yapılandırmacı yaklaşımın uygulandığı kontrol grubu öğrencilerine göre Akademik Başarı Testi puanlarının daha yüksek çıktığı ve aradaki farkın anlamlı olduğu görülmüştür. Bunun yanında Problem Çözme Envanteri, STEM’e Karşı Tutum Ölçeği, FeTeMM Alanlarına Yönelik İlgi Ölçeği son test puanları karşılaştırıldığında deney ve kontrol grubu arasında anlamlı farkın olduğu görülmüştür. Araştırmanın nitel verilerinin analizi sonucunda, öğrencilerin çoğunluğu STEM uygulamalarından çok keyif aldıklarını, STEM uygulamaları ile dersin daha eğlenceli ve zevkli hale geldiğini, vaktin çok hızlı geçtiğini, etkinliklerin bütün öğrencilerin ilgisini çektiğini belirtmişlerdir. Öğrenciler mühendisliğin ve teknolojinin fen ve matematik alanları ile birleştirilmesinin zor olduğunu, mühendislik alanının iyi anlaşılabilmesi için sayısal derslerde başarılı olmak gerektiğini belirtmişlerdir.

Anahtar Kelimeler: Akademik başarı, tutum, ilgi, problem çözme, STEM