Lise Öğrencilerinin Anne Baba İlişkileri Ve Bağlanma Durumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Duygu Mutlu Demir

Özet:

Bu çalışmanın amacı, lise öğrencilerinin anne baba ilişkileri ve bağlanma durumları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmanın örneklemini, tabakalı rastgele örnekleme yoluyla seçilen, 177 Sosyal Bilimler öğrencisi ve 246 Endüstri Meslek Lisesi öğrencisi olmak üzere toplam 423 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplamak amacıyla, araştırmacı tarafından hazırlanan Kişisel Bilgi Formu, Erkman danışmanlığında Görkem (2007) tarafından geliştirilen Anne/Baba Genç İlişkiler Ölçeği ve Günaydın, Selçuk, Sümer ve Uysal (2005) tarafından ergen öğrencilere uyarlanan Ebeveyn ve Arkadaşlara Bağlanma Envanteri-Kısa Formu (EABE-KF) kullanılmıştır. Elde edilen bulgular incelendiğinde; Öğrencilerin Ebeveyn ve Akrana Bağlanma Envanteri nin alt boyutlarından olan Anne-Baba Bağlanma Envanteri ve Akrana Bağlanma Envanterinden aldıkları puanlar ile Anne-Baba Genç İlişkileri Ölçeğinin alt boyutlarından olan Anne-Genç ve Baba-Genç İlişkileri Ölçeğinden aldıkları puanlar arasında pozitif orta düzeyde manidar bir ilişki saptanmıştır. Öğrencilerin Anne Baba-Genç İlişkileri Ölçeğinin alt boyutlarına ait puan ortalamaları incelendiğinde, Anne- Genç İlişkileri puan ortalamaları =152,251, Baba-Genç İlişkileri puan ortalamaları ise = 153,740'tır. Ebeveyn ve Akrana Bağlanma Envanteri'nin alt boyutlarına ait puan ortalamaları incelendiğinde ise Akrana Bağlanma Ölçeği puan ortalamaları =37,198; Ebeveyne Bağlanma Ölçeği puan ortalamaları ise =37,310'dur. Bunun yanı sıra öğrencilerin ebeveyn ve akrana bağlanma puan ortalamaları, cinsiyet, okul türü, devam edilen sınıf, kardeş sayısı, baba yaşı ve anne babanın öğrenim durumuna göre istatistiksel olarak anlamlı fark göstermektedir (p|<0.05). İlaveten annenin yaşının akrana bağlanma üzerinde istatistiksel olarak etkili bir faktör olduğu saptanırken, ebeveyne bağlanma üzerinde etkili olmadığı saptanmıştır. Öğrencilerin, Anne Baba-Genç İlişkileri Ölçeğinden aldıkları puan ortalamaları ise cinsiyet, okul türü, devam edilen sınıf, anne yaşı ve anne babanın öğrenim durumuna göre istatistiksel olarak anlamlı bir fark gösterirken (p<0.05), kardeş sayısı ve baba yaşına göre istatistiksel olarak anlamlı fark göstermemiştir (p>0.05).