Lise İngilizce Ders Kitaplarının Okuma Parçalarının Değerlendirilmesi ve Özgün Edebi Metinleri Olan Ders Planlarının Önerilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: Gülay Şahin

Danışman: SEMRA SARAÇOĞLU

Özet:

Son yıllarda edebiyatın, İngilizcenin yabancı dil olarak öğretildiği sınıflarda, özgün materyal olarak kullanımı oldukça önem kazanmış ve dünya çapında dil müfredatlarının ayrılmaz bir parçası haline gelmiştir. Fakat Türkiye'de edebiyat, İngilizcenin yabancı dil olarak öğretildiği sınıflarda göz ardı edilmiştir. Bu çalışmanın amacı; Türkiye'deki yabancı dil derslerinin ana materyali olan lise İngilizce ders kitaplarının özgün edebi metinlerle zenginleştirilmesi ve geliştirilmesini sağlamak ve özgün edebi metinlerle hazırlanmış İngilizce derslerine katılan öğrencilerin, İngiliz diline karşı olan tutumlarında anlamlı bir değişiklik olup olmadığını araştırmaktır. Öncelikle, Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) lise İngilizce ders kitaplarının (Yes You Can serisi) okuma parçaları analiz edilmiştir. Ardından, özgün edebi metinlerden oluşan ders planları hazırlanmış ve 2016-2017 eğitim öğretim yılı ilk döneminde Nevzat Ayaz Anadolu lisesindeki rastgele seçilen ve çalışmamızın deney grubunu oluşturan 33 9. sınıf öğrencisine uygulanmıştır. Deney grubu 28 kişiden oluşmakta olup, 9. sınıflar arasından rastgele seçilmiştir ve bunlar geleneksel metot ve yöntemlerle eğitim öğretimlerine devam etmişlerdir. Çalışma verileri, Abidin ve Alzwari'nin (2012) İngiliz Diline olan tutumlar anketi aracılığı ile toplanmıştır. Deney grubu ve kontrol grubunun ön-test ve son-test sonuçları SPSS programı ile hesaplanıp, kıyaslanmıştır. Sonuçlar edebi metinlerin dil sınıflarında kullanımının etkili olduğunu ve geleneksel dil sınıfları ile kıyaslandığında öğrencilerin dil öğrenimine olan tutumlarını; özellikle duygusal olanlarını, değiştirmeye yardımcı olduğunu göstermiştir. Diğer bir değişle, özgün edebi metinler öğrencilerin İngiliz diline karşı olan tutumlarını duygusal olarak geliştirmiştir. Bu çalışma ile İngilizce ders kitaplarını yazma ve basma sorumluluğuna sahip otoritelere, Türkiye'deki lise İngilizce derslerinin temel kaynağı olan ders kitaplarını, özgün edebi metinler entegre etme fikri önerilmektedir.