Okuma Alışkanlığının Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş (TEOG) Sınavına Etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Taner Aksoy

Danışman: ÖMER ÖZKAN

Özet:

Okuma alışkanlığı, okuma becerisinin süreklilik kazanmış halidir. Eğitim sistemimizin öğrencilere kazandırmaya çalıştığı davranış biçimlerinden biri de okuma alışkanlığıdır. Ancak okuma alışkanlığının istenen düzeyde olduğunu söylemek mümkün gözükmemektedir. TEOG sınavının aileler üzerindeki etkisi düşünüldüğünde, TEOG sınavı ve okuma alışkanlıkları arasındaki ilişkinin belirlenmesi ailelerin okumaya karşı tutumunu olumlu yönde etkileyecektir. Araştırmanın amacı TEOG sınavı ile okuma alışkanlığı arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığını ortaya koymaktır. Araştırma iki durumun birbiriyle olan ilişkisini ortaya koymayı amaçladığı için ilişkisel tarama modeli içinde değerlendirilebilir. Araştırmanın evrenini, Ankara'da bulunan ortaokullarda öğrenim gören 8.sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Üç farklı devlet okulunda öğrenim gören 111'i erkek 106'sı kız olmak üzere toplam 217 8.sınıf öğrencisi araştırmanın örneklemi olarak seçilmiştir. Öğrencilerin kitap okuma alışkanlığını ölçmek üzere 15 likert tipi sorudan oluşan ve üç alt boyuta (temel okuma becerileri, kitapla kurulan ilişki, kitaptan hareketle anlatıma yönelme) sahip olan Ortaokul Okuma Alışkanlığı Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada öğrencilerin Türkiye genelinde merkezi bir sınav olarak gerçekleştirilen Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş (TEOG) sınavının altı ayrı dersine (Türkçe, Matematik, Fen Bilimleri, T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük, Din kültürü ve Ahlak Bilgisi ile Yabancı Dil) ait puanlar ile okuma alışkanlığı ölçeğinden elde ettikleri puanlar arasındaki ilişki incelenmiştir. Verilerin analizinde SPSS programı kullanılmıştır. Her öğrencinin TEOG'un altı dersine ait puanları ile okuma alışkanlıkları ölçeğinin üç alt boyutu ve genel toplam puanı olmak üzere araştırmada toplam 10 puan türü ilişki analizine alınmıştır. Değişkenlerden elde edilen puanlar arası ilişki analizi yapılırken Spearman Brown Sıra Farkları Korelasyon Katsayısı istatistik formülünden yararlanılmıştır. Araştırmada 0,05 kritik değeri anlamlılık testleri için kritik değer olarak kabul edilmiş ve %5 hata payı ile çalışılmıştır. Elde edilen ilişki analizi sonuçları da bu kritik değere göre yorumlanmıştır. Araştırmada, öğrencilerin okuma alışkanlığının ortanın üzerinde olduğu; TEOG sınavı kapsamında bulunan altı dersin (Türkçe, Matematik, Fen Bilimleri, T. C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi, Yabancı Dil) test puanlarıyla okuma alışkanlığı arasında olumlu yönde anlamlı ilişki olduğu; okuma alışkanlığı düzeyinin artmasıyla TEOG sınavı puanlarının da artacağı sonuçlarına ulaşılmıştır.