Yurt Dışındaki Türk Çocuklarına Türkçe Öğretiminde Çizgi Filmler Yoluyla Değerler Aktarımı (Keloğlan Masalları Örneği)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: İlker Çetin

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Bu araştırmanın amacı Yurt Dışındaki Türk Çocukları İçin Türkçe ve Türk Kültürü Dersi (1-10. Sınıflar) Öğretim Programı'nda hedeflenen temel değerlere (kültürel mirası yaşatmaya duyarlılık, dayanışma, sorumluluk, yardımseverlik, barış, estetik duyarlılık, dürüstlük, paylaşımcı olmak, hoşgörü, misafirperverlik, farklılıklara saygı duyma, vatanseverlik) TRT Çocuk kanalında Türkçe olarak yayımlanan Keloğlan Masalları adlı çizgi filmde yer verilip verilmediğini incelemek ve bu inceleme sonucuna göre konuya çeşitli öneriler getirmektir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi kullanılmıştır. Araştırmanın evreni Keloğlan Masalları isimli çizgi filmdir, örneklem ise bu çizgi filmin bölümlerinden kasti örnekleme ile seçilen 100 bölümdür. Verilerin toplanması ve analizi sürecinde uzman görüşü alınmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre, ölçüt alınan tüm değerler bölümlerde mevcuttur. Ancak değerlerin sayıları birbirinden farklıdır. En çok tespit edilen değerler: 1.sezonda kültürel mirası yaşatmaya duyarlılık ve barış, 2. sezonda kültürel mirası yaşatmaya duyarlılık ve dayanışma, 3. sezonda kültürel mirası yaşatmaya duyarlılık ve dayanışmadır. Üç sezonun ortalamasında en çok tespit edilen değerler: kültürel mirası yaşatmaya duyarlılık ve dayanışmadır. En az tespit edilen değerler:1.sezonda vatanseverlik ve misafirperverlik, 2. sezonda farklılıklara saygı duyma ve vatanseverlik, 3. sezonda vatanseverlik ve farklılıklara saygı duymadır. Üç sezonun ortalamasında en az tespit edilen değerler: farklılıklara saygı duyma ve vatanseverliktir. Bazı değerler incelenen bölümlerde yeterince işlenmese de genel olarak Keloğlan Masalları adlı çizgi film yurt dışındaki Türk çocuklarına Türkçe öğretiminde ve değerler aktarımında kullanılabilir.