ÖĞRETMENLERDE FİZİKSEL AKTİVİTE DÜZEYİ - YAŞ, CİNSİYET VE BEDEN KİTLE İNDEKSİ İLİŞKİSİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Esma ŞANLI

Özet:

Bu çalışmada çeşitli branşlardaki öğretmenlerin fiziksel aktivite düzeylerini belirlemek, yaş, cinsiyet ve beden kitle indeksleri (BKI) ile fiziksel aktivite düzeyi arasındaki ilişkiyi değerlendirmek ve fiziksel aktivitenin yararları dikkate alındığında, daha sağlıklı bireyler ve toplum için, bireylerin fiziksel aktiviteye teşvik edilmeleri amaçlanmaktadır. Araştırmanın evren ve örneklemini Ankara ilinin Beypazarı İlçesinde görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. Çalışmaya tüm branşlardaki 286 öğretmen alındı. Deneklerin yaş, boy uzunluğu, vücut ağırlığı ve BKI'ları alındıktan sonra fiziksel aktivite düzeyleri Uluslararası Fiziksel Aktivite Anketi (UFAA) ile belirlendi ve olgular fiziksel olarak aktif olmayan, aktivite düzeyi düşük olan ve aktivite düzeyi yeterli olan şeklinde sınıflandırıldı. Çalışmanın sonunda; Bireylerin haftalık enerji tüketiminin ortalama 2142,76±1614,32 MET-dk/Hafta olduğu görülmektedir. Yine öğretmenlerin %17,1'inin fiziksel olarak aktif olmadığı, %63,9'unun fiziksel aktivite düzeyinin düşük olduğu ve %19 unun da fiziksel aktivite düzeyinin sağlığını korumak için yeterli olduğu görülmektedir. Beden kitle indeksi 25 kg/m2 altında olan bireylerde %20,4 ünün fiziksel olarak aktif olmadığı görülürken beden kitle indeksi 25 kg/m2 ve üstü olan bireylerde bu oran %15,2'ye düşmektedir. Kadın ve erkek bireylerin fiziksel aktivite puanları karşılaştırıldığında, toplam fiziksel aktivite puanları, orta düzeyde fiziksel aktivite puanları ve yürümeye ilişkin fiziksel aktivite puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olmadığı söylenebilir (p>0.05). Diğer yandan, şiddetli fiziksel aktivite puanları incelendiğinde kadın ve erkek bireyler arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olduğu söylenebilir (p<0.01). Beden kitle indeksi 25 kg/m2 altında olan bireyler ile 25 kg/m2 ve üstü olan bireylerin fiziksel aktivite puanları karşılaştırıldığında, toplam fiziksel aktivite puanları, orta düzeyde fiziksel aktivite puanları ve yürümeye ilişkin fiziksel aktivite puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olmadığı söylenebilir (p>0.05). Diğer yandan, şiddetli fiziksel aktivite puanları ve oturma süreleri incelendiğinde beden kitle indeksi 25 kg/m2 altında olan bireyler ile 25 kg/m2 ve üstü olan bireyler arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olduğu söylenebilir (p<0.01). Bu sonuçlar doğrultusunda Beypazarı'nda görev yapan öğretmenlerin fiziksel olarak yeterince aktif olmadıkları gözlenmiştir.