Ortaokul Öğretmenlerin Eylem Kimlikleme Düzeylerinin Belirlenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Erdem ARSLAN

Danışman: FERUDUN SEZGİN

Özet:

Bu araştırmanın amacı ortaokul öğretmenlerinin eylem kimlikleme düzeylerini belirleyerek, eylem kimlikleme düzeyinin bazı demografik değişkenlere göre anlamlı farklılık gösterip göstermediğini belirlemektir. Tarama modelinin kullanıldığı bu araştırmada örneklem 2018-2019 eğitim öğretim yılında Ankara merkez ilçelerinde (Etimesgut, Yenimahalle, Çankaya, Keçiören, Altındağ, Pursaklar, Mamak ve Sincan) çeşitli branşlarda görev yapan ortaokul öğretmenleri arasından, çok aşamalı örnekleme yöntemi ile seçilmiş 387 kişiden oluşmaktadır. Bu çalışmada iki bölümden oluşan ve araştırmacı tarafından geliştirilen bir veri toplama aracı kullanılmıştır. Veri toplama aracının birinci bölümünde katılımcıların demografik özelliklerini belirlemeye yönelik 6 madde bulunmaktadır. ikinci bölümünde ise eylem kimlikleme düzeyindeki bireysel farklılıkları belirlemek için 21 maddenin yer aldığı “Öğretmen Eylem Kimlikleme Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizi SPSS Statistics 24 ve Factor 10.8.04 programları kullanılarak yapılmış olup eylem kimlikleme düzeyi belirlenirken aritmetik ortalama ve standart sapmadan faydalanılmış olup, ortaokul öğretmenlerinin eylem kimlikleme vi düzeylerinin demografik değişkenlere göre anlamlı farklılık gösterip göstermediği ise bağımsız gruplar t-testi ve tek yönlü varyans analizlerinden yararlanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda, ortaokul öğretmenlerinin eylem kimlikleme ortalama puanlarının çok yüksek olduğu görülmüştür. Ayrıca ortaokul öğretmenlerinin eylem kimlikleme puanlarının cinsiyet, yaş, branş, kıdem, bulunulan okuldaki hizmet süresi ve mezuniyet derecesine göre anlamlı şekilde farklılaşmadığı sonucuna varılmıştır. Bu konuda yapılacak farklı araştırmalarla öğretmenlerin eylem kimlikleme düzeyine etki eden farklı değişkenler ortaya konabilir. Bununla birlikte öğretmenlerin eylem kimlikleme düzeylerinin farklı değişkenlerle olan ilişkileri irdelenerek ilgili konunun alan yazıda gelişimine katkı sağlanabilir