Ortaokul Öğrencilerinin Güdülenme ve Öğrenme Stratejilerinin İncelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: İbrahim ASLAN

Danışman: Melike Özer Keskin

Özet:

Bu araştırmada ortaokul öğrencilerinin güdülenme düzeyi ve öğrenme stratejileri kullanım durumu incelenmiştir. Aynı zamanda öğrencilerin güdülenme ve öğrenme stratejileri düzeylerinin anne - baba eğitim düzeyi, cinsiyet ve yaş gibi değişkenlerle ilişkisine de bakılmıştır. Tarama modeline göre gerçekleştirilen çalışmada ulaşılabilir okullar seçilerek küme örnekleme tekniğinden faydalanılmıştır. Bu çalışmaya Ankara ilinin farklı ilçelerinde bulunan toplam 1479 6, 7 ve 8. sınıf öğrencileri katılmıştır. Öğrencilerin 626’sı (%42) erkek, 853’ü (%58) kadındır. Katılımcıların 494’ü (%33,4) 6.sınıf, 512’si (%34,6) 7.sınıf, 473’ü (%32) ise 8.sınıftır. Veri toplama aracı olarak Garcia, McKeachiea, Pintrich, Smith (1991) tarafından geliştirilen Akgün, Büyüköztürk, Çakmak, Demirel ve Karadeniz (2008) tarafından Türkçeye uyarlama ile geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılmış “Güdülenme ve Öğrenme Stratejileri Ölçeği ” kullanılmıştır. Öğrenme ve Güdülenme anketi sonuçlarına göre öğrencilerin ortalamaları 328, mininum değeri 102 ve maksimum değeri 427’dir. Araştırma sonuçları öğrencilerin güdülenme ve öğrenme stratejilerininin cinsiyete, sınıf, baba eğitim düzeyi gibi değişkenlere göre istatistiksel olarak anlamlı düzeyde farklılık gösterdiği tespit edilmiştir.


Anahtar Kelimeler : Güdülenme, Öğrenme stratejileri, Ortaokul öğrencileri