Yabancı Diller Yüksek Okulunda Çalışan İngilizce Öğretim Görevlilerinin Sürekli Mesleki Gelişim Uygulamaları Ve Beklentileri Sonucunda Önerilen Yeni Bir Model


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İngilizce Öğretmenliği, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: ZÜLAL AYAR

Danışman: Gonca Ekşi

Özet:

Bu araştırma üniversitelerin hazırlık okullarında görev yapan İngilizce öğretim görevlilerinin sürekli mesleki gelişim çalışmalarını, uygulamalarını, ihtiyaçlarını ve yaşadıkları sorunları çözümlemeyi amaçlamaktadır. Araştırmanın verileri Türkiye’de iki farklı şehirde bulunan iki özel ve iki devlet üniversitelerinde çalışmakta olan toplam 69 İngilizce öğretim görevlisi, sekiz öğretmen eğiticisi ve dört okul müdürü ile yapılan yarı-yapılandırılmış görüşme tekniği ve anketler aracılığıyla toplanmıştır. Veriler 2018-2019 akademik yılında elde edilmiş ve değerlendirilmiştir. Araştırmanın bulguları özel üniversitelerde yürütülen mesleki gelişim faaliyetlerinin öğretim kadrosunun ihtiyaçlarıyla daha çok örtüşme gösterdiğini, verimliliğin ve olumlu tutumun devlet üniversitelerine göre daha yüksek olduğunu kanıtlamıştır. Ayrıca özel üniversitelerdeki öğretim görevlilerinin mesleki gelişime verdikleri önemin, beklentilerinin ve motivasyon seviyelerinin mesleki gelişim biriminin kurulmasından bu yana artış gösterdiği görülmüştür. Buna bağlı olarak, öğretim görevlilerinin en belirgin ihtiyacı olarak ortaya çıkan öğrenci motivasyonunu arttırabilme ‘nin özel üniversitelerde daha başarılı olduğu dikkat çekmektedir. Bununla birlikte, devlet üniversitelerindeki öğretim görevlilerinin ve öğretmen eğitimcilerinin sürekli mesleki gelişim konusunda daha az deneyimli olduğu; ancak, akademik geçmişlerinin özel üniversitelerde çalışanlara göre daha nitelikli olduğu yüksek lisans ve doktora çalışmalarıyla netlik kazanmıştır. Bu başarının asıl sebebinin okulda yürütülen mesleki gelişim faaliyetlerinden değil, kişisel çalışmalar sayesinde ortaya çıktığı

viii

saptanmıştır. Okullarda belirgin bir değerlendirme sisteminin olmayışı sadece gözlemler, anketler, toplantılar ve öğrenci başarı seviyesinin baz alınarak faaliyetlerin verimliliğinin değerlendirilmesi dikkat çeken bir bulgudur. Müdürlerin akademik personelin motivasyon seviyesini daima yüksek tutmaya çalışması ve öğretmen eğitimcilerinin niteliklerini ön plana çıkarmaları, okullardaki mesleki gelişim etkinliklerine verilen önemi açıklamaktadır. Devlet üniversitelerinde maliyet ve zaman büyük bir sorun teşkil ettiğinden yeterli sayıda faaliyet yapılamamaktadır. Özel üniversitelerde ise faaliyetlerin daha sık yapılma imkanının oluşu, ancak iş yükü sorunun mevcudiyeti müdürler tarafından ifade edilmiştir. Öğretim görevlilerinin öncelikle acil ihtiyaçlarının tespit edilmesi, personel profilinin iyi tanınması, mesleki gelişim etkinliklerinin sınırlarının genişletilmesi, hedeflerin belirlenmesi, programme içeriğinin personel beklentilerine uygunluğu gibi öneriler ve etkin bulunan uygulamaların ışığında, çalışmanın sonunda yeni bir mesleki gelişim modeli önerilmiştir.

Anahtar Sözcükler : Sürekli Mesleki Gelişim, İngilizce Öğretim Görevlisi, Yabancı Diller Yüksek Okulu, Öğretmen Eğitimi