Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, TÜRKÇE VE SOSYAL BİLİMLER EĞİTİMİ , Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: EMRE FURKAN ÖZDEMİR
Danışman: Muammer Nurlu
Özet:
Bu çalışmada yabancılara Türkçe öğretiminde film kullanımının yabancı öğrencilerin konuşma becerisine olan etkisi incelenmiştir. Araştırmada karma yöntem kullanılmıştır. Nicel veriler için ön test ve son test yapılmış, nitel veriler için ise odak grup görüşmesi kullanılmıştır. Araştırma Gazi TÖMER’de Türkçe öğrenen B2 düzeyindeki 20 öğrenciyle çevrimiçi şekilde yapılmıştır. Öncelikle deney grubundaki ve kontrol grubundaki onar öğrenciye uzman görüşü alınarak hazırlanan konuşma soruları sorulmuştur. Bu sorulara verilen cevaplar Sallabaş (2011) tarafından geliştirilen konuşma ölçeğine göre değerlendirilmiştir. Ön testin ardından konuşma dersleri deney grubunda film ve film etkinlikleriyle, kontrol grubunda ise geleneksel şekilde 5 gün boyunca işlenmiştir. Uygulama bittikten sonra filmlerin yabancı öğrencilerin konuşma becerisine etkisini görmek için her iki gruba da son test yapılmıştır. Deney ve kontrol gruplarının ön ve son test sonuçları arasındaki fark IBM SPSS Statistics 22.0 programında Kolmogorov-Smirnov testi ile test edilmiştir. Ortaya çıkan bulgularda deney grubu sonuçlarının kontrol grubuna göre daha yüksek olduğu ancak istatistiksel olarak anlamlı bir farklılığın olmadığı anlaşılmıştır. Ayrıca deney grubundaki öğrencilerle odak grup görüşmesi yapılmış, öğrencilerin film uygulaması hakkında görüşleri alınmıştır. Bu görüşler içerik analiziyle yorumlanmıştır. Çalışmanın
v
sonunda filmlerin alandaki diğer çalışmalara katkı sağlamak amacıyla çeşitli öneriler sunulmuştur.
Anahtar Kelimeler:
Konuşma, Film, Yabancılara Türkçe Öğretimi, Etkinlik