Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği ile bazı öğretmen adaylarının duygusal zeka ve mutluluklarının karşılaştırılması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Öğrenci: EMRE OZAN TİNGAZ

Danışman: MUHSİN HAZAR

Özet:

Bu araştırmanın amacı, Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği, İlköğretim Matematik Öğretmenliği, Müzik Eğitimi ve Resim-İş Eğitimi Anabilim Dallarında öğrenim gören öğrencilerinin duygusal zeka ve mutluluklarının karşılaştırılmasıdır. İlişkisel tarama modeli örnek alınarak yapılan çalışmada, Gazi Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği, İlköğretim Matematik Öğretmenliği, Müzik Eğitimi ve Resim-İş Eğitimi Anabilim Dallarında 2013-2014 eğitim öğretim yılları arasında öğrenim gören öğrenciler, örneklem olarak belirlenmiştir. Çalışmaya toplamda 434 öğrenci katılmıştır (N=434). Kız öğrencilerin sayısı (N=308), erkek öğrencilerin sayısı ise (N=124) tür. 2 adet cevapsız kağıt bulunmasından dolayı çalışmaya dahil edilmemiştir. Çalışmada, 16-18 yaş arası (N=11), 18-22 yaş arası (N=364) ve 22+ grupta ise (N=56) kişi mevcuttur. Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümü'nden (N=103), Resim-İş Eğitimi Anabilim Dalı'ndan (N=107), Müzik Eğitimi Anabilim Dalı'ndan (N=112) ve İlköğretim Matematik Öğretmenliği Bölümü'nden (N=108) katılımcı çalışmaya dahil edilmiştir. Cevapsız 4 ölçeğin bulunmasından dolayı, toplamda (N=430) öğrenci değerlendirmeye alınmıştır. Anne eğitim durumuna bakıldığından Okuma Yazması Yok grubuna dahil olan öğrenciler (N=16), İlkokul Mezunu (N=151), Ortaokul Mezunu (N=68), Lise Mezunu (N=122) ve Üniversite Mezunu (N=74) katılımcı mevcuttur. 3 cevapsız ölçeğin bulunmasından dolayı toplamda (N=430) katılımcı değerlendirmeye alınmıştır. Baba eğitim durumuna bakıldığında Okuma Yazması Yok grubuna dahil olan öğrenciler (N=5), İlkokul Mezunu (N=82), Ortaokul Mezunu (N=50), Lise Mezunu (N=127) ve Üniversite Mezunu (N=167) katılımcı mevcuttur. 3 cevapsız ölçeğin bulunmasından dolayı toplamda (N=430) katılımcı değerlendirmeye alınmıştır. Çalışmada, üç farklı ölçüm aracından yardım alınmıştır. Bunlar; Oxford Mutluluk Ölçeği, Schutte Duygusal Zeka Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formudur. Oxford Mutluluk Ölçeğinin orijinali Hills ve Argyle (2002) tarafından geliştirilmiş, Türkçe formu ölçüm geçerliği ve güvenirliği ise Doğan ve Sapmaz (2012) tarafından yapılmıştır. 28 maddeden oluşmaktadır ve 6'lı likert tipi bir ölçektir. Schutte Duygusal Zeka Ölçeğinin orijinali Schutte, Malouff, Hall, Haggerty, Cooper, Golden ve Dornheim (1998) tarafından 33 madde olarak geliştirilmiş. Daha sonra Austin, Saklofese, Huang ve McKenney (2004) tarafından 41 madde olarak yeniden düzenlenmiştir. Bu ölçeğin Türkçe uyarlaması, ölçüm geçerliği ve güvenirliği ise, Tatar, Tok ve Saltukoğlu (2011) tarafından yapılmıştır. 41 maddeden oluşmaktadır ve 5'li likert tipi bir ölçektir. Ölçek, İyimserlik/Ruh Halinin Düzenlenmesi, Duyguların Kullanımı ve Duyguların Değerlendirilmesi olarak üç alt boyuttan oluşmaktadır. Verilerin çözümlenmesi SPSS 16.0 programı kullanılarak yapılmıştır. İlişkisiz Örneklemler için Tek Faktörlü Varyans Analizi kullanılmıştır İlişkisiz üç ya da daha çok örneklem ortalaması arasındaki farkın anlamlılığını test etmek amacıyla One-Way ANOVA kullanılmıştır. İlişkisiz iki örneklem ortalaması arasındaki farkın anlamlılığını test etmek amacıyla Independent Samples T-Test kullanılmıştır. Araştırmanın sonucuna göre, Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümü'nde öğrenim gören öğrencilerin mutluluk ortalama değerleri (114.33±17.53), İlköğretim Matematik Öğretmenliği Bölümü'nde öğrenim gören öğrencilerin ortalama değerlerine (107.46±16.88) göre daha yüksektir. İlköğretim Matematik Öğretmenliği Bölümü'nde öğrenim gören öğrencilerin Duyguları Kullanma Alt Boyutu ortalamaları (23.94±2.74), Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümü'nde öğrenim gören öğrencilere (22.84±3.35) göre daha yüksektir. Bölümlere göre, İyimserlik/Ruh Halinin Düzenlenmesi (F(3,426)=0.76; p=0.52>0.05) alt boyutu ve Duyguların Değerlendirilmesi (F(3,426) =1.75; p= 0,16>0.05) alt boyutu ortalama değerleri farklılaşmamaktadır. Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümü'nde öğrenim gören öğrencilerin mutlulukları yaşa göre farklılaşmamaktadır (t(101) =1.15; p= 0.25>0.05). Ancak, 22+ yaş grubu öğrencilerin mutluluk ortalama değerleri (117.43±18.03), 18-22 yaş grubu öğrencilerin mutluluk ortalama değerlerine (113.05±17.28) göre daha yüksektir. Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümü'nde öğrenim gören öğrencilerin yaşa göre, İyimserlik/Ruh Hali (t(101)=-0.37; p=0.71>0.05), Duyguların Kullanılması (t(101) =1.50; p=0.14>0.05) ve Duyguların Değerlendirilmesi (t(101)=-0.44; p=0.66>0.05) alt boyutları ortalamaları farklılaşmamaktadır. Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümü'nde öğrenim gören öğrencilerin mutlulukları cinsiyete göre farklılaşmamaktadır (t(101) =-0.66; p= 0.51>0.05). Ancak, cinsiyete göre kızların mutluluk ortalamaları (115.46±17.2) , erkek öğrencilerden (113.18±17.2) daha yüksektir. Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümü'nde öğrenim gören öğrencilerin cinsiyete göre, İyimserlik/Ruh Hali (t(101)=0.36; p=0.72>0.05), Duyguların Kullanılması (t(101)=1.45; p=0.15>0.05) ve Duyguların Değerlendirilmesi (t(101)=0.906; p=0.367>0.05) alt boyutları ortalamaları farklılaşmamaktadır. Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümü'nde öğrenim gören öğrencilerin baba eğitim durumuna göre mutluluk ortalama değerleri (F(3,97)=0.44; P= 0.73>0.05) değişmemektedir. Ancak, ortaokul mezunu babaya sahip öğrencilerin ortalama değerleri (115.94±15.89) diğerlerine göre daha yüksektir. Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümü'nde öğrenim gören öğrencilerin baba eğitim durumuna göre, İyimserlik/Ruh Hali (F(3,97)=0.25; p=0.86>0.05), Duyguların Kullanılması (F(3,97)=1.98; p=0.12>0.05) ve Duyguların Değerlendirilmesi (F(3,97) =1.64; p=0.19>0.05) alt boyutları ortalamaları farklılaşmamaktadır. Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümü'nde öğrenim gören öğrencilerin anne eğitim durumuna göre mutlulukları (F(3,95)=0.43; p=0.73>0.05) farklılaşmamaktadır. Ancak, ortaokul mezunu anneye sahip öğrencilerin mutluluk ortalama değerleri (116.11±19.12) diğerlerine göre daha daha yüksektir. Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümü'nde öğrenim gören öğrencilerin anne eğitim durumuna göre İyimserlik/Ruh Hali (F(3,95)=0.17; p=0.92>0.05), Duyguların Kullanılması (F(3,95) =0.18; p= 0.91>0.05) ve Duyguların Değerlendirilmesi (F(3,95)=0.79; p=0.51>0.05) alt boyutları ortalamaları farklılaşmamaktadır. Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümü'nde öğrenim gören öğrencilerin, aylık ailelerinin gelir durumuna göre mutluluk ortalama değerleri (F(2,100)=0.33; p=0.72>0.05) değişmemektedir. Ancak, aylık aile geliri, 0-1000 TL grubuna giren bireylerin mutluluk ortalama değerleri (47.18±4.49), aylık aile geliri 1001-3000 (46.69±6.24) ve 3000+ (45.57±6,52) grubuna dahil olan öğrencilerin mutluluk ortalama değerlerinden daha yüksektir. Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümü'nde öğrenim gören öğrencilerin aylık aile gelir düzeyine göre, İyimserlik/Ruh Hali (F(2,100) =0.43; p=0.65>0.05), Duyguların Kullanılması (F(2,100)=0.66; p=0.52>0.05)ve Duyguların Değerlendirilmesi (F(2,100)=1.02; p=0.37>0.05) alt boyutları ortalamaları farklılaşmamaktadır. Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümü öğrencileri için en uzun kalınan yerleşim birimi bağımsız değişkenine ait dağılımlar arasında uyumsuzluk olduğu için (köy=3, kasaba=6, şehir=94) farklılaşma durumlarına bakılması uygun görülmemiştir.