Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Coğrafya Eğitimi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: SEVİL BAYSAL
Danışman: Özlem Yağbasan
Özet:
Bu çalışmada, Coğrafya öğretiminde Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS) temelli hazırlanmış etkinlik kullanarak, öğrencilere mekânsal değişimi algılama becerisi kazandırmak ve bu etkinliklerin öğrencilerin ders başarısına etkisini ortaya koymak amaçlanmıştır. Çalışma alanı olarak, Antalya’nın Alanya ilçesi seçilmiştir. Araştırmanın çalışma grubu, Antalya ili Alanya ilçesinde bulunan, uygun örnekleme yöntemi ile belirlenmiş olan 2018-2019 eğitim-öğretim yılında ortaöğretim 10. sınıfa devam eden 60 öğrenciden oluşmaktadır. Nicel bir araştırma niteliğinde olan bu çalışmada, ön test son test deney ve kontrol gruplu yarı deneysel araştırma modeli kullanılmıştır. Dersler araştırmacı tarafından, kontrol grubunda geleneksel öğretim yöntemleri, deney grubunda ise CBS temelli etkinlik kullanılarak işlenmiştir. Veriler, araştırmacı tarafından hazırlanan uzman görüşleri doğrultusunda düzenlenen konu başarı testi yardımıyla toplanmıştır. Çalışma sonucunda elde edilen veriler SPSS programı kullanılarak değerlendirilmiştir. Veri analizinde t-testi kullanılarak grupların ön test ve son test puanlarının ortalaması arasında anlamlı bir fark olup olmadığına bakılmış, bununla birlikte ders başarı durumları belirlenmiştir. Sonuç olarak, Coğrafya öğretiminde CBS temelli hazırlanan etkinliklerle işlenen derslerin geleneksel öğretim ile işlenen derslere kıyasla öğrencilere mekânsal değişimin algılanması becerisinin daha yüksek düzeyde kazandırdığı görülmüştür. Aynı zamanda CBS temelli hazırlanan etkinliklerle işlenen dersteki öğrencilerin başarılarının daha yüksek olduğu tespit edilmiştir.
Anahtar Kelimeler : Coğrafi bilgi sistemleri, etkinlik, mekânsal değişim