Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2010
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Kemal Emre NAM
Danışman: HASAN BAL
Özet:Firmalar, küresellesen dünya sartlarında, rekabet üstünlüğü elde edebilmek ve sürdürülebilir büyüme yakalayabilmeleri için amaçlarını değer maksimizasyonu olarak belirlemislerdir. Bu değer artısı ise daha çok maddi varlıklar değil, maddi olmayan varlıklar üzerinden gerçeklesmektedir. Bu yüzden firmalar son zamanlarda bilgi, teknoloji ve insan kaynağına dayalı yatırımlarını, yani entelektüel sermaye yatırımları artırmıslardır. Bu varlıklar içerisinde yer alan marka da, önemini sadece sağladını prestij ve pazarlama avantajlarıyla değil, firmanın değerine kattığı ekstra değer ve gelecekteki konumunu belirlemesi itibariyle son derece artırmıstır. Bu bağlamda, markaya ait olan değerin hesaplanabilmesi ve bilinmesi de, firmaların gelecek planlarının ve marka stratejilerinin olusması açısından kritik bir noktadadır. Bu çalısmada finans bakıs açısına göre olusturulmus marka değerleme teknikleri incelenmistir. Uygulama bölümünde, değerleme firmalarınca piyasada en fazla tercih edilen teknikler olan royalti, fiyat primi ve Hirose teknikleri kullanılmıstır. Bu teknikler İMKB'de islem gören on gıda sektörü firması üzerinde uygulanarak, firmaların marka değerleri hesaplanmıstır. Uygulama sonucunda, incelenen üç teknik hakkında elestiriler yapılmıs ve tekniklerin avantajları ile dezavantajları ortaya konulmaya çalısılmıstır. Tüm bunlar doğrultusunda bu üç teknik üzerinden finansal temelli marka değerleme teknikleri için öneriler gelistirilmistir.