Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2007
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Demet KARDAŞ
Danışman: MURAT ÖZBAY
Özet:Bu araştırma, Jandarma Astsubay Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin yazılı anlatımlarındaki bilgi ve beceri düzeylerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada, Jandarma Astsubay Meslek Yüksekokulu 2006-2007 eğitim öğretim yılı 1. sınıf öğrencilerinin oluşturduğu 130 öğrencinin yazılı anlatımları incelenmiştir. Bu araştırmada öğrencilerden kendilerine verilen 15 konudan birini seçerek bir kompozisyon yazmaları istenmiştir. Öğrencilerin yazılı anlatımları; anlatım bozukluğu, imla ve noktalama hataları açısından değerlendirilmiştir. Öğrencilerin yazmış oldukları cümleler, 13 türde anlatım bozukluğu başlığı altında değerlendirilmiştir: Yanlış anlamda kullanılan sözcükler %6.37; gereksiz sözcük kullanımını %5.59; gereksiz tekrarlar %8.49; deyim ve atasözü yanlışları %2.12; cümlenin ögelerinin yanlış sıralanışı %5.98; öge eksikliği %13.89; mantık yanlışları %19.49; özne-yüklem uyumsuzluğu %2.31; tamlama yanlışlığı %14.47; gereksiz kip ve kişi ekleri %2.31; eksik veya yanlış ek kullanımı %13.32; zamir belirsizliği %4.24; çatı uyumsuzluğu %1.35 olarak belirlenirken öğrencilerin yazılı ifadelerinde 518 anlatım bozukluğu cümlesi tespit edilmiştir. ii Örneklemi oluşturan 130 öğrencinin yazılı anlatımlarındaki cümleler, 11 türde imla kuralı açısından incelenmiştir. Bunlar: Bağlaç olan da, de ile hâl eki olan -de nin yazımı %38.28; bağlaç olan ki ile ilgi zamiri olan -ki nin yazımı %7.53; bağlaç olan ne... ne... \'nin yazımında hiç hataya rastlanmamıştır. Soru ekinin yazımı %1.42; sayıların yazımı %1.22; büyük-küçük harflerin yazımı %25.45; birleşik kelimelerin yazımı %22.6; deyimlerin yazımı %0.2; ikilemelerin yazımı %0.4; alıntı kelimelerin yazımı %2.44; kısaltmaların yazımı %0.4 olarak belirlenirken öğrenciler kompozisyonlarında 491 imla hatası yapmıştır. Jandarma Astsubay Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin yazılı anlatımları, noktalama işaretlerinin metinde doğru konulması bakımından incelenmiştir: Nokta %10.37; virgül %26.4; noktalı virgül %17.92; iki nokta %8.49; üç nokta %2.83; soru işareti ile ilgili yanlışlar %3.77'dir. Ünlem işareti ile ilgili yanlışlar: Bu noktalama işaretinden hiç hata yapılmamıştır. Kısa çizgi ile ilgili yanlışlar %0.9; tırnak işareti %4.71; kesme işareti %24.52'dir. Hece yapısı ve satır sonlarında kelimelerin bölünmesi: Bununla ile ilgili hatalı bir cümleye rastlanılmamıştır. Öğrencilerin yazılı anlatımlarında 106 noktalama hatasına rastlanmıştır. Çalışmada elde edilen bulgular ışığında, Jandarma Astsubay Meslek Yüksekokulu öğrencilerin yazılı anlatım becerilerinin (imla, noktalama ve anlatım bozukluğu) geliştirilmesine yönelik çeşitli önerilerde bulunulmuştur.