Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2010
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Şenda SARIALİOĞLU BOZKURT
Danışman: Nail Ünsal
Özet:Yüksek plastisiteye ve yüksek şişme potansiyeline sahip killer üzerine inşa edilecek olan karayolları gibi hafif ve esnek mühendislik yapılarında, su muhtevasındaki değişimler nedeniyle deformasyon ve taşıma gücü sorunları oluşmaktadır. Bu tip zeminlerin mühendislik özelliklerinin geliştirilmesi sayesinde, bu olumsuz durumların yol üstyapısına zarar vermesi önlenebilir. Bu çalışmada, (Ordu-Ulubey) Ayrımı - Topçam Yolunun Km:6+015- 6+405 arasındaki üstyapı tabanının, birleştirilmiş zemin sınıfı CH, şişme potansiyeli yüksek, kil aktivitesi normal ve Ca-Na smektit grubu suya doygun bentonitik killi bir zemin olduğu belirlenmiştir. Bu tez kapsamında zeminin stabilizasyonu için, üç farklı oranda yüksek kalsiyumlu kireç ve Consolid444+Solidry (C+S) katkısı kullanılarak deneysel bir çalışma yürütülmüştür. Sonuç olarak yapılan şişme deneyleri değerlendirildiğinde, (C+S) ve yüksek kalsiyumlu kireç katkılarının, şişme davranışını önemli ölçüde değiştirdiği belirlenmiştir. Kireç katkısının büzülme davranışı üzerinde daha etkili olduğu görülmüştür. CBR değerleri açısından her iki katkı da v oldukça iyi artış oranlarına ulaşırken, (C+S) katkısı daha yüksek sonuçlar vermiştir. Karayolları Teknik Şartnamesi'ne uygun bir üstyapı tabanı malzemesi oluşturması açısından, %7 oranında kireç katkısı yeterli olmuştur. %2 oranında (C+S) katkısının da LL, PI ve γdmax kriterleri dışında, stabilizasyon şartlarını sağladığı belirlenmiştir. Her iki katkının artan oranlarıyla kür edilen zeminin serbest basınç dayanımlarında artış gözlenmiştir. Üç eksenli basınç (UU) deney sonuçlarına göre, kohezyon değerlerinin benzer mertebelerde azaldığı ve içsel sürtünme açısı değerlerinin de arttığı görülmüştür. Her iki katkı, üstyapı tasarımında alttemel ve seçme malzeme gereksinimini ortadan kaldırmıştır. Ancak (C+S) katkısı plentmiks temel tabakasının 5 cm arttırılmasını gerektirmiştir. Bu çalışmada yapılan birim fiyat analizi ile kireç katkısının daha ucuz bir stabilizasyon yöntemi olduğu ortaya konulmuştur.