Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkçe Ve Sosyal Bilimler Eğitimi , Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2020
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: BEYZA DOĞAN
Danışman: Cengiz Dönmez
Özet:
Bu araştırmada Nutuk’ta geçen bazı konuların, 8. sınıf T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Dersi Öğretim Programı’nda yer alan kazanımlarda ve ders kitaplarında yer alma durumları incelenmiştir. Araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak Atatürk’ün Nutuk adlı eserinden ve 2019-2020 eğitim öğretim yılında okutulan, 8. sınıf T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük ders kitaplarından yararlanılmıştır. Elde edilen bulguların incelenmesinde betimsel analiz ve içerik analizi yöntemleri kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Dersi Öğretim Programı’nda yer alan otuz dokuz kazanımdan toplam yirmi tanesinin çalışmanın alt amaçlar ile uyuştuğu görülmüştür. Bu yirmi kazanım için de Nutuk’tan toplam yüz beş doğrudan alıntıya yer verilmiştir. Ancak ders kitaplarında bu alıntılara yeteri kadar yer verilmediği görülmüştür. Yapılan çalışma sonucunda T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersi konularının, Atatürk’ün bizzat kaleme aldığı Nutuk’ta yer alan konularla aynı olduğu ve Nutuk’un söz konusu ders için birinci elden kaynak olarak kullanılabileceği, bu sebeple TTKB’nin ders kitabı yazımına dair, kitaplarda konulara ayrılması gereken yer ile ilgili oranlar da göz önünde bulundurularak Nutuk’tan mümkün olduğu kadar fazla yararlanılması gerektiği kanaatine varılmıştır.
Anahtar Kelimeler : Nutuk, Türkiye Cumhuriyeti İnkılap Tarihi, Türkiye Cumhuriyeti İnkılap Tarihi Dersi Öğretim Programı