Tasarım pazarı ürünlerinin gelişim süreçlerinin konvansiyonel ürün geliştirme süreçleri ile karşılaştırmalı olarak değerlendirilmesi / Comperative


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Saygın YÜCEKULE

Danışman: HÜSEYİN GÜÇLÜ YAVUZCAN

Özet:

Tasarım pazarları, tasarımcı, sanatçı, zanaatçı, üretici ve girişimcilerden oluşan organizasyonlardır. Bu organizasyonlarda kağıt, tekstil, seramik, metal, ahşap, cam vb. malzemelerin kullanıldığı birçok ürün grubu yer almaktadır. Dekorasyon ürünleri, hediyelik eşyalar, masaüstü objeler, defterler, çanta ve takılar gibi çeşitleri olan ürünlerin büyük bir bölümü el yapımı olma özelliğindedir. Ürün çeşitliliği, malzeme çeşitliliği ve farklı disiplinlerden gelen katılımcıları bir araya getirmesi bakımından tasarım pazarları çalışma alanı olarak belirlenmiştir. Çalışma ile konvansiyonel ürün geliştirme süreçleri ile tasarım pazarı ürünlerinin gelişim süreçlerinin karşılaştırılarak değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Çalışma, tasarım pazarlarına ilişkin, betimsel araştırma düzeyinde bir tarama, inceleme ve karşılaştırma araştırması olup, Ankara ili ile sınırlandırılmıştır. Literatür araştırması, ürün tasarımı ve yeni ürün geliştirme süreci odağında yürütülmüştür. Gözlem ve görüşmeden oluşan ön araştırma, literatür araştırması ile birlikte alan araştırmasını şekillendirmiştir. Yirmi beş katılımcıyla görüşme yapılmış ve onlara farklı soru tiplerinden oluşan anket uygulanmıştır. Elde edilen verilerin frekans ve betimsel analizleri yapılarak, tasarım pazarı katılımcıları, ürün grupları, ürün geliştirme süreçleri ve organizasyon işleyişi ile ilgili sonuçlara ulaşılmıştır.