Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2015
Öğrenci: CEM ERDEM
Danışman: ALİ YAKICI
Özet:Bu çalışmanın amacı; Polonya'daki Türkoloji bölümlerinde gerçekleştirilen eğitim faaliyetlerinin niteliği ile bu bölümlerde öğrenim gören öğrencilerin Türk edebiyatı ve Türkçe dil beceri düzeylerini tespit etmektir. Bu araştırmada nicel ve nitel araştırma yöntemlerinin birlikte uygulandığı karma yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın nicel boyutunda, dil beceri düzeyleri ve edebiyat başarı düzeylerini tespit etmek için, tarama modelinin bir türü olan ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın nitel boyutunda ise görüşme tekniğinden faydalanılmıştır. Elde edilen nitel verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Görüşmeler çalışma grubundan seçilmiş 6 öğrenciyle gerçekleştirilmiştir. Çalışmada ölçme aracı olarak okuma-anlama, dinleme- anlama ve dil bilgisi sınavı, Türk edebiyatı akademik başarı sınavı ve yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırma 2012-2013 ve 2013-2014 eğitim öğretim dönemi bahar yarıyıllarında Polonya'daki Türkoloji bölümlerinde öğrenim gören 3. sınıf öğrencilerinden tabakalı seçkisiz örnekleme ile seçilmiş 34 öğrenciyle gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın sonunda çalışma grubu öğrencilerinin yazma, dinleme, okuma, konuşma ve edebiyat başarıları arasında anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Nitel bulgular öğrencilerin öğretim programıyla ilgili materyal, zamanlama ve yöntem konusunda problemler yaşadıklarını göstermektedir. Aynı zamanda araştırmanın bir parçası olarak Polonya'daki Türkoloji bölümlerinde verilen dersler ve amaçları, öğretim üyelerine ilişkin açıklamalı bibliyografyalar ile bu bölümlerde yapılmış tezlere yer verilmiştir.