9 ve 10. sınıf Türk edebiyatı ile dil ve anlatım ders kitaplarında değer öğretimi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türk Dili Ve Edebiyatı Eğitimi Bilim Dalı , Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: RABİA ASLAN

Danışman: Ayşe Yücel Çetin

Özet:

Bu çalışmada; TTKB kararıyla 2005 programının gözden geçirilip birtakım düzeltmeler yapılarak 2011 yılında yayımlanan Türk Edebiyatı ile Dil ve Anlatım Dersi Öğretim Programına göre hazırlanmış olan 9 ve 10. sınıf Türk Edebiyatı ile Dil ve Anlatım ders kitaplarındaki değişik metin türleri içerisinde yer alan değerler tespit edilmiştir. Tezin ilk bölümünde; problem durumuna bağlı olarak araştırmanın amacı, önemi, sınırlılıkları, varsayımlar, tanımlar belirlenmiş ve ilgili çalışmalara yer verilerek; kuramsal temelde, değer kavramı, tanımı, özellikleri, sınıflandırılması, işlevleri ve öğretimi; edebiyat eğitiminde metinlerle değer aktarımı; Millî eğitimin, öğretim programlarının ve ortaöğretimin genel amaçlarında değerlerin yeri belirtilmiştir. Araştırmada, betimsel araştırma yöntemlerinden genel tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmanın evrenini, Türk Edebiyatı ile Dil ve Anlatım Dersi Öğretim Programına göre hazırlanmış olan tüm 9 ve 10. sınıf Türk Edebiyatı ile Dil ve Anlatım ders kitapları; örneklemini ise MEB Yay. Türk Edebiyatı 9. sınıf ders kitabı, MEB Yay. 9. sınıf Dil ve Anlatım ders kitabı, MEB Yay. Türk Edebiyatı 10. sınıf ders kitabı, MEB Yay. Dil ve Anlatım 10. sınıf ders kitabı oluşturmaktadır. Değer tespitinde; belirtilen kitaplardaki, tamamı verilen metinlerin yanı sıra metin parçaları da esas alınmıştır. Elde edilen veriler nitel açıdan sınıflandırıldıktan sonra SPSS kullanılarak nicelik analizi yapılmıştır.

Anahtar kelimeler: Temel Değerler, Değer Öğretimi, Ders Kitabı