Periferik intravenöz kateter bakımı algoritması eşliğinde verilen eğitimin flebit ve infiltrasyon insidansına etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, HEMŞİRELİK ANA BİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: BANU CİHAN ERDOĞAN

Danışman: Zehra Göçmen Baykara

Özet:

Bu araĢtırma periferik intravenöz kateter bakımı algoritması eĢliğinde verilen eğitimin flebit ve

infiltrasyon insidansına etkisinin belirlenmesi amacıyla müdahale çalıĢması olarak yapılmıĢtır.

AraĢtırma, 01 Kasım 2019-01 Nisan 2020 tarihleri arasında Sağlık Bilimleri Üniversitesi DıĢkapı

Yıldırım Beyazıt Eğitim ve AraĢtırma Hastanesi Beyin Cerrahi Kliniği ve Ara Yoğun Bakım

Ünitesinde yatan 190 hasta ve 19 hemĢire ile yürütülmüĢtür. Periferik Ġntravenöz Kateter Bakımı

Algoritması ve veri toplama formları geliĢtirildikten sonra araĢtırma 3 aĢamada gerçekleĢmiĢtir. Ġlk

aĢamada, periferik intravenöz kateter komplikasyonlarından flebit ve infiltrasyon prevalansı

değerlendirilmiĢtir. 2. aĢamasında, Periferik Ġntravenöz Kateter Bakımı Algoritması eĢliğinde

eğitim ve danıĢmanlık hizmeti verilmiĢtir. Son aĢamada, flebit ve infiltrasyon insidansı

değerlendirilmiĢtir. Verilerin toplanmasında Hastalara ĠliĢkin Veri Toplama Formu, Periferik

Ġntravenöz Kateter Bakımı Takip Formu, HemĢirelere ĠliĢkin Veri Toplama Formu, HemĢirelerin

Periferik Ġntravenöz Kateter Bakımına ĠliĢkin Bilgi Formu, DanıĢmanlık Ġzlem Formu ve Periferik

Ġntravenöz Kateter Bakım Algoritmasına Yönelik Değerlendirme Formu kullanılmıĢtır.

AraĢtırmanın uygulanabilmesi için etik komisyondan ve uygulamanın yapıldığı kurumdan yazılı

izin alınmıĢtır. AraĢtırmaya katılan hastalardan ve hemĢirelerden aydınlatılmıĢ onam alınmıĢtır.

Verilerin değerlendirilmesinde Student‟s t, Mann Whitney U, Fisher'in kesin sonuçlu olasılık,

Süreklilik düzeltmeli Ki-Kare, Pearson'un Ki-Kare, Cochran‟ın Q, Friedman, McNemar, Dunn-

Bonferroni Testleri kullanılmıĢtır. AraĢtırma sonucunda hemĢirelerin test puanları, eğitim sonrası

eğitim öncesine göre anlamlı derecede yüksek bulunmuĢtur (p<0,001). Flebit geliĢme oranları,

eğitim sonrasında eğitim öncesine göre klinik olarak düĢük bulunmasına rağmen istatistiksel olarak

anlamlı bir fark bulunmamıĢtır (p=0,071). Ġnfiltrasyon geliĢme oranları ve dereceleri, eğitim

sonrasında eğitim öncesine göre klinik olarak düĢük bulunmasına rağmen istatistiksel olarak

anlamlı bir fark bulunmamıĢtır (p=0,347, p=0,200). Flebit geliĢme dereceleri, eğitim sonrası eğitim

öncesine göre anlamlı derecede düĢük bulunmuĢtur (p=0,032). Sonuç olarak, Periferik Ġntravenöz

Kateter Bakımı Algoritması eĢliğinde verilen eğitimin hemĢirelerin bilgi düzeylerinin artmasında

ve flebit derecelerinin azaltılmasında etkili olduğu bulunmuĢtur. Bu sonuçlar doğrultusunda

hemĢirelere kanıt temelli klinik uygulama klavuzlarına dayalı periferik intravenöz kateter bakımı

eğitiminin verilmesi önerilmektedir.

Anahtar Kelimeler : HemĢirelik bakımı, Periferik Ġntravenöz Kateter, Algoritma, Flebit,

Ġnfiltrasyon