İlköğretim matematik öğretmen adaylarının analiz alan dilini kullanma becerileri ve tutumlarının incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Öğrenci: AYŞIN AKDENİZ

Danışman: HASAN ES

Özet:

Araştırmanın amacı ilköğretim matematik öğretmen adaylarının analiz alan dilini kullanma becerilerini ve tutumlarını incelemektir. Araştırmanın modeli tarama modelidir. Araştırmanın örneklemini 2012-2013 eğitim öğretim yılında Türkiyeznin yedi coğrafi bölgesinden rastgele seçilmiş yedi devlet üniversitesinin ilköğretim matematik öğretmenliği bölümünde öğrenim gören, analiz dersi almış 2., 3. ve 4. sınıf 350 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Veri toplama araçları; araştırmacı tarafından üç alan uzmanının görüşü alınarak geliştirilmiş açık uçlu sorularla çoktan seçmeli soruların yer aldığı Analiz Alan Dili Başarı Testi ile öğretmen adaylarının Analiz Alan Dilini Kullanmalarına Yönelik Tutum Ölçeğidir. Araştırmada kullanılan ölçeklerin ön uygulaması 2012-2013 eğitim öğretim yılında Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesinde öğrenim gören 413 öğrenci ile yapıldıktan sonra asıl uygulama maddeleri son halini almıştır. Ölçek ve testten elde edilen veriler SPSS 20.0 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerin analizinde tek faktörlü varyans analizi (ANOVA) , t-testi, Kruskal Wallis, Mann Whitney U ve başarı ile tutum arasındaki ilişkiyi tespit etmek için Spearman Korelasyon Testi yapılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının analiz alan diline yönelik tutumları cinsiyet, mezun oldukları ortaöğretim kurumları, yaş ve herhangi bir yerde çalışma durumuna göre farklılık göstermezken, öğretim şekline ve sınıf düzeyine göre anlamlı farklılıklar göstermiştir. 2. öğretim öğrencilerinin, 1. öğretim öğrencilerine nazaran analiz alan dilini kullanmaya yönelik daha pozitif bir tutum geliştirdikleri ortaya çıkmıştır. Sınıf düzeyine göre, 4. sınıfların tutumlarının 3. sınıflara göre anlamlı şekilde yüksek olduğu görülmüştür. Ayrıca araştırma sonucunda öğretmen adaylarının analiz alan diline yönelik başarı testi puanları incelendiğinde cinsiyete, yaşa ve herhangi bir yerde çalışma durumuna göre anlamlı fark göstermezken, öğretim şekline, sınıf düzeylerine ve mezun oldukları ortaöğretim kurumlarına göre anlamlı fark göstermiştir. Mezun oldukları ortaöğretim kurumlarına göre, Anadolu Lisesiznden mezun olan öğrencilerin, Diğer (Süper Lise, Fen Lisesi, Meslek Lisesi vs.) lise türlerinden mezun olan öğrencilere göre daha başarılı oldukları sonucuna ulaşılmıştır. Öğretim şekline göre 2. Öğretim öğrencilerinin analiz alan dili başarı puanlarının daha yüksek olduğu görülmüştür. Sınıf düzeylerine göre 3. ve 4. sınıfların birbirlerine denk ve her iki sınıftaki öğrencilerin de 2. sınıflara göre daha başarılı oldukları görülmüştür. İlköğretim matematik öğretmenliğinde öğrenim gören öğretmen adaylarının analiz alan dilini kullanmalarına yönelik tutumları ve başarıları arasında zayıf düzeyde pozitif yönlü ve anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Bulgulara göre öğretmen adaylarının analiz alan dili başarıları bölgelere göre anlamlı bir değişiklik göstermektedir. Buna göre İç Anadolu Bölgesizndeki, Karadeniz Bölgesizndeki, Güneydoğu Anadolu Bölgesizndeki ve Ege Bölgesizndeki üniversitelerin puan ortalamaları Akdeniz Bölgesizndeki, Doğu Anadolu Bölgesizndeki ve Marmara Bölgesizndeki üniversitelerin puan ortalamalarından anlamlı derecede daha yüksektir. Yine Öğretmen adaylarının analiz alan diline yönelik tutumları bölgelere göre anlamlı değişiklik göstermektedir. İç Anadolu Bölgesizndeki, Marmara Bölgesizndeki ve Ege Bölgesizndeki üniversitelerin tutum puanı ortalamalarının Güneydoğu Anadolu Bölgesizndeki, Akdeniz Bölgesizndeki, Doğu Anadolu Bölgesizndeki ve Karadeniz Bölgesizndeki üniversitelerin tutum puanı ortalamalarından anlamlı derecede yüksek olduğu tespit edilmiştir.