Eğitim kurumlarında uygulanan kariyer yönetimi uygulamaları ile öğretmenlerin örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişki (Kazan ilçesi örneği)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Öğrenci: ŞERİFE SABUNCU

Danışman: VİCDAN ALTINOK

Özet:

Bu araştırmanın amacı, ilkokul ve ortaokullarda uygulanan kariyer yönetimi uygulamalarının, öğretmenlerin örgütsel bağlılıklarıyla ilişkisini saptamaktır. Bu araştırma ilişkisel tarama modelindedir. Araştırmada, veri toplama aracı olarak, Kabadayı (2013) tarafından geliştirilen Kariyer Yönetimi ve Örgütsel Bağlılık Arasındaki İlişkiyi Değerlendirme Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Ankara'nın Kazan ilçesinde bulunan 13 merkez ilkokul ve ortaokulda görev yapan 323 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında toplanan verilerin analizinde SPSS 15.0 istatistik paket programı kullanılmıştır. Verilerin analizi betimsel veriler için frekans, yüzde, aritmetik ortalama ve standart sapma değerleri hesaplanmış, karşılaştırmalı ve ilişkisel analizlerde ise t-testi, ANOVA, Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı teknikleri kullanılmıştır. Araştırma sonuçları okullarda uygulanan kariyer planlama uygulamaları ile öğretmenlerin örgütsel bağlılık boyutlarından duygusal ve devam bağlılıkları arasında orta, normatif bağlılıkları arasında ise düşük düzeyde pozitif ilişki olduğunu göstermektedir. Kariyer geliştirme uygulamalarında hem yönetici hem de kurumun rolü ile öğretmenlerin örgütsel bağlılıkları arasında orta düzeyde pozitif ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerin cinsiyetleri ve yaşları ile örgütsel bağlılıkları arasında anlamlı fark bulunmuştur. Öğretmenlerin eğitim düzeyi ve bulundukları okuldaki çalışma süresi ile sadece devam bağlılığı arasında anlamlı fark olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerin okullarındaki kariyer planlama ve kariyer geliştirme uygulamalarında kurumun rolüne ilişkin değerlendirmeleri, cinsiyete göre anlamlı düzeyde farklılaşmaktayken, yöneticinin rolünü değerlendirmeleri anlamlı düzeyde farklılaşmamıştır.