Acar Metoda göre on parmak F klavye öğrenenlerin derse ve öğretim materyaline ilişkin ilgi düzeylerini belirlemeye yönelik bir araştırma


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Öğrenci: NİMET ÖZGÜL ÜNSAL

Danışman: SAMİ ACAR

Özet:

Araştırmanın temel amacı, Acar Metoda göre on parmak F klavye öğrenenlerin derse ve öğretim materyaline ilişkin ilgi düzeylerini belirlemektir. Araştırma, ön test- son test deney ve kontrol gruplu araştırma modeli çerçevesinde yürütülmüştür. Araştırmanın bağımsız değişkenleri, web ortamında gerçekleştirilen Acar metoda göre on parmak F klavye öğretimi ve Microsoft Word ortamında Acar Metoda göre gerçekleştirilen on parmak F klavye öğretimidir. Bağımlı değişkenler ise, klavye başarısı, derse ve öğretim materyaline ilgidir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2013-2014 eğitim-öğretim yılı güz yarıyılında Ankara ili Etimesgut ilçesinde bulunan Kariyer Kolejiznde öğrenim görmekte olan 9. ve 10. Sınıf öğrencilerinden on parmak F klavye öğrenmek isteyen 72 öğrenci oluşturmaktadır. Deneysel çalışmanın yapıldığı derse 2 öğrenci çeşitli nedenlerden dolayı katılamayarak öğrenimini yarıda bırakmıştır. Sürekli derse katılan 70 öğrenci çalışma grubunda yer almış, deney ve kontrol gruplarına yansız olarak atanmıştır. Her iki grupta 35zer öğrenci ile gruplar arası tesadüfi denklik sağlanmış ve deneysel çalışma bu öğrenciler üzerinde 4 haftalık bir öğretim programıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmada bağımlı değişkenlere ilişkin ölçümler laboratuvar ortamında yüz yüze gerçekleştirilmiştir. Ölçümlerde, öğrenenlerin derse ilişkin ilgi düzeylerini belirlemek için öğretim tamamlandığında, Derse İlgi Ölçeği (DİÖ), öğretim materyaline ilişkin ilgi düzeylerini belirlemek için öğretim tamamlandığında, Öğretim Materyaline İlgi Ölçeği (ÖMİÖ), öğretim öncesi ve öğretim sonrası klavye performanslarını-başarılarını ölçmek için Analitik Klavye Rubriği (AKR) kullanılmıştır. AKR, DİÖ ve ÖMİÖ ile elde edilen veriler bilgisayar ortamında istatistiksel analiz programı kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırmada, tüm istatistiksel analizlerde 0.05 anlamlılık düzeyi temel alınmıştır. Verilerin analizinde frekans, yüzde, aritmetik ortalama ve standart sapma değerlerinden yararlanılmış, gruplar arası karşılaştırmalarda tek faktörlü ve çok faktörlü varyans analiz teknikleri kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre; araştırmaya katılan çalışma grubu öğrencilerinin yarıdan fazlasının erkek öğrencilerden oluştuğu, kız öğrencilerinin sayısı da yarıya yakın olduğu görülmüştür. Yaşlarına göre öğrencilerin çoğunluğunun 15 ve altı yaş grubunda olduğu ve bunların büyük bir çoğunluğunu 9. sınıf öğrencilerinin oluşturduğu bulgusuna varılmıştır. Öğrencilerin okudukları bölüm açısından sırasıyla Acil Tıp Teknisyeni, Hemşirelik ve Adalet bölümü öğrencileri oldukları ve çalışma grubunda yer alan öğrencilerin yarıdan çoğunun Acil Tıp Teknisyeni bölümünde okuduğu görülmüştür. Çalışma grubundaki öğrencilerin daha önce klavye eğitimi alıp almama durumuna ilişkin bulgu yaklaşık tamamının daha önce klavye eğitimi almadığı yönündedir. Acar Metoda göre on parmak F klavye öğrenen web ve word grubu öğrencilerinin öğretim öncesi klavye performansları karşılaştırılmış web grubunun başarı düzeyinin daha yüksek olduğu görülmüştür. Bu farklılığın yapılan istatistiksel analizler sonucunda önemli olduğu görülmüştür. Bundan dolayı öğretim sonu gerçekleştirilen başarı ölçümlerinde bu farklılığın etkisi dikkate alınmıştır. web ve word grubu öğrencilerinin öğretim öncesi başarı puanları dikkate alınarak yapılan öğretim sonrası başarı puanları arasında önemli bir farklılık olduğu bu farklılığın web grubu lehine olduğu bulgusuna varılmıştır. Öğretim sonrası web ve word grubunda bulunan öğrencilerin başarı puanlarına cinsiyetin, yaşın ve bu değişkenlerin ortak etkisinin olmadığı görülmüştür. Derse ilişkin ilgi düzeyini belirlemek üzere öğretim sonrası gerçekleştirilen ölçümlerde web ve word grubu öğrencilerinin ilgi düzeylerinin önemli bir farklılık göstermediği buna karşın derse ilgi düzeylerinin her iki grupta da yüksek olduğu görülmüştür. Öğretim materyaline ilişkin ilgi düzeylerini belirlemek amacıyla öğretim sonrası yapılan ölçümlerde, gruplar arası bir farklılığın olduğu, farkın web grubu lehine olduğu, web grubunda öğretim materyaline ilgi yüksek, word grubunda orta düzeyde olduğu görülmüştür. Özet olarak, Acar metoda göre gerçekleştirilen F klavye öğretiminde derse ve öğretim materyaline ilginin yüksek olduğu cinsiyet, yaş ve bunların ortak etkisine göre ilgi düzeylerinin önemli bir farklılık göstermediği istatistiksel çözümlemeleri içeren araştırma bulguları ile desteklenmiş ve kanıtlanmıştır.