Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: HİLAL GÜZEL
Danışman: Aysel Tüfekci Akcan
Özet:
Araştırmanın amacı, okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden çocuğu olan babaların
babalık rolü algısı ve baba çocuk ilişkisi arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırma
ilişkisel tarama modelinde desenlenmiştir. Araştırmanın örneklemi 3-6 yaş grubunda
çocuğu olan ve araştırmaya gönüllü olarak katılan 1015 babadan oluşmuştur. Araştırma
verileri Eylül-Kasım 2018 tarihleri arasında, “Kişisel Bilgi Formu”, “Çocuk Ebeveyn İlişki
Ölçeği Baba Formu” ve “ Babalık Rolü Algı Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır. Verilerin
analizinde betimsel istatistiklere ek olarak, Spearman Korelasyon Testi, Mann-Whitney U
testi ve Kruskal-Wallis H testi kullanılmıştır. Araştırma sonucuna göre, çalışma
grubundaki babaların “Babalık Rolü Algı Ölçeği” puanlarının ortalamanın üstünde bir
yığılma gösterdiği saptanmıştır. Babaların “Babalık Rolü Algı Ölçeği” puanlarıyla anne
baba öğrenim düzeyi, anne baba yaşı, anne baba mesleği, gelir, algılanan sosyoekonomik
düzey, evlilik yılı, ilk baba olma yaşı, aile yapısı, çocuk sayısı, çocuk yaşı ve cinsiyeti
değişkenleri arasında anlamlı farklılık olduğu görülmüştür. Çalışmaya katılan babaların
“Çocuk Ebeveyn İlişki Ölçeği” puanlarının ortalamanın altında bir yığılma gösterdiği
saptanmıştır. Babaların “Çocuk Ebeveyn İlişki Ölçeği” puanlarıyla anne baba öğrenim
düzeyi, anne baba yaşı, anne baba mesleği, gelir, algılanan sosyoekonomik düzey, aile
yapısı, çocuk sayısı değişkenleri arasında anlamlı farklılık olduğu görülmüştür. Çalışmaya
katılan babaların “Babalık Rolü Algı Ölçeği” puanları ile “Çocuk Ebeveyn İlişki Ölçeği”
puanları arasında pozitif yönde, düşük düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür.
Anahtar Kelimeler : Babalık rolü algısı, baba çocuk ilişkisi, okul öncesi dönem