Trt Türk Halk Müziği Repertuvarında Bulunan Van Yöresi Türkülerinin Ortaöğretim Müzik Derslerinde Kullanılabilirliği Üzerine Bir İnceleme


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Recep Bayat

Danışman: İsmet Doğan

Özet:

Bu çalışmada TRT Türk Halk Müziği repertuvarında bulunan Van yöresi türkülerinin, MEB Ortaöğretim müzik derslerinde hedef kazanımları destekleyici olarak kullanılabilirlik durumu incelenmiştir. Çalışmada, Van yöresi türkülerinin makam özellikleri açıklanmış, Türkü sözlerinin eğitim müziğine uygunluğu incelenmiş ayrıca Van yöresi türkülerinin MEB değerler eğitimi projesinde kullanılabilirlik durumlarının tespiti amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini TRT Türk halk müziği repertuvarında bulunan 4991 sözlü ve sözsüz (çalgısal) eser, örneklemini ise makam özelliği taşıyan 45 Van yöresi türküsü oluşturmaktadır. Her türkü makam yönünden, türkü sözlerinin ortaöğretim müzik derslerinde kullanımının uygunluğu yönünden ve türkülerin değerler eğitiminde bir materyal olarak kullanılabilirlik durumu yönünden ayrı ayrı değerlendirilmiştir. Araştırma nitel bir araştırmadır. Verilerin elde edilmesi aşamasında TRT Türk Halk Müziği repertuvarındaki Van yöresi türküleri belgesel tarama tekniği ile tespit edilmiştir. Türküler makam, sözlerin ortaöğretim müzik derslerinde kullanımının uygunluğu, değerler eğitimi açısından kullanılabilirlik durumları ve özellikleri açısından incelenirken içerik çözümlemesi yöntemi kullanılmıştır. Tespit edilmiş bulgular tablolar ve grafiklerle gösterilmiş ve değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda ortaöğretim müzik derslerinde müfredata uygun ve

değerler eğitimi açısından kullanıma uygun olduğu ve uygun olmadığı düşünülen Van türküleri belirlenmiş ve tablolarda belirtilmiştir.

Anahtar Kelimeler: TRT repertuvarı, değerler eğitimi, makam, müzik dersi, ortaöğretim programı