Üniversite öğrencisi gençlere çocuk istismarı ve ihmali konusunda yapılan eğitimin bilgi ve farkındalıklarına etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Öğrenci: HÜSNİYE ALTAN

Danışman: IŞIL İREM BUDAKOĞLU

Özet:

Çocukların istismar ve ihmali, Dünya Sağlık Örgütü gibi otoriteler tarafından bir halk sağlığı sorunu olarak kabul edilmektedir. Çocuk istismarı vakaları arttıkça, ülkemizde de çocuk istismarını önlemeye yönelik çalışmalara gereksinim artmakta, bu konuyla ilgili gelecekte çocuklarla ilgili alanlarda çalışacak meslekler için duyarlı, eğitimli profesyonellerin yetiştirilmesi önem kazanmaktadır. Bu nedenle Gazi Üniversitesi Tıp Fakültesi Sosyal Pediatri Bilim Dalı ve Çocuk İstismarını ve İhmalini Önleme Derneği işbirliğinde mezun olduktan sonra çocuk istismarı olguları ile çalışma olasılığı yüksek olan tıp, hemşirelik, psikoloji, rehberlik ve psikolojik danışma, sosyal hizmet, çocuk gelişimi gibi bölümlerde okuyan gönüllü üniversite öğrencilerine çocuk istismarı ve ihmali konusunda bir eğitim gerçekleştirilmektedir. Bu eğitimlerin bilgi ve farkındalığı artırdığını görmek eğitimlerin etkinliğini göstermek için önemlidir. Bu tez çalışmasında, öncelikle bilgi ve farkındalığı ölçmek için sırasıyla çocuk istismarı ve ihmali bilgi testi ve çocuk istismarı ve ihmali farkındalık ölçeği adı verilen iki ölçek geliştirilmiş, bu ölçeklerin geçerlik ve güvenilirliği gösterilmiş; daha sonra 2014-2015 eğitim yılında verilen eğitimi tamamlayan 43 üniversite öğrencisinin eğitim öncesi ve eğitim sonrası bilgi ve farkındalıkları bu ölçeklerle değerlendirilmiştir. Eğitim ile tüm gruplarda bilgi düzeyi istatistiksel olarak artmış, yaş, cinsiyet, okuduğu bölümden etkilenmemiştir. Eğitim ile farkındalık düzeyi ise fiziksel istismar dışında tüm istismar türleri için istatistiksel olarak artmış yaş, cinsiyet ve okudukları bölümden etkilenmemiştir.