Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2008
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Didem Aydoğan
Danışman: YAŞAR ÖZBAY
Özet:Bu çalışma, üniversite sınavına hazırlanan lise son sınıf öğrencilerinin akademik erteleme davranışlarını; benlik saygısı, durumluluk kaygı ve öz-yeterlik inançları açısından açıklanabilirliğini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma grubunu Konya ilinde üniversite sınavına hazırlanan tesadüfi yöntemle seçilen 400 lise son sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırma grubunda 220 kız öğrenci ve 180 erkek öğrenci bulunmaktadır. Araştırmada; öğrencilerin erteleme eğilimlerini belirlemek amacıyla Çakıcı (2003) tarafından geliştirilen Akademik Erteleme Ölçeği, benlik saygı düzeyini ölçmek için Coopersmith (1967) tarafından geliştirilen Coopersmith Benlik Saygısı Envanteri, öz-yeterlik inançlarının düzeyini belirlemek amacıyla Mısırlı Taşdemir (2003) tarafından geliştirilen Akademik Öz-Yeterlik Ölçeği ve durumluluk kaygı durumunu tespit etmek için Spielberg ve arkadaşları tarafından (1970) geliştirilen ve Öner ve LeCompte (1998) tarafından Türkçe'ye uyarlanan Spielberg Durumluluk Kaygı Ölçeği ve araştırmacı tarafından hazırlanan Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde Pearson Momentler Çarpımı Korelasyonu, Çoklu Regrasyon, T-Testi ve F testi kullanılmıştır. Tüm veriler 0.05 anlamlılık düzeyinde test edilmiştir. Araştırmada; akademik erteleme davranışı ile benlik saygısı arasında anlamlı bir ilişki olduğu bunun yanı sıra, akademik erteleme davranışı ile durumluluk kaygı ve öz-yeterlilik inançları arasında anlamlı düzeyde bir ilişki olmadığı ortaya çıkmıştır. Ayrıca benlik saygısı akademik erteleme davranışı için anlamlı bir yordayıcı olduğunu durumluluk kaygı ve öz-yeterlik inançlarının akademik erteleme davranışı için anlamlı bir yordayıcı olmadığı sonucu elde edilmiştir. Ayrıca yüksek ve orta düzeyde akademik erteleme davranışı gösteren öğrenciler düşük düzeyde akademik erteleme gösteren öğrencilere göre daha fazla durumluluk kaygı yaşamaktadırlar. Elde edilen bulgular, yapılan araştırmalarla birlikte tartışılmış ve önerilerde bulunulmuştur.