Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2016
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Halil İbrahim Çelik
Danışman: BÜLENT ELBASAN
Özet:Bu çalışma, preterm bebeklerde duyusal işlemleme ile motor gelişim arasındaki ilişkiyi incelemek ve bu becerileri term bebeklerle karşılaştırmak amacıyla yapıldı. Çalışmaya düzeltilmiş yaşları 10-12 ay olan 30 preterm bebek ve yaşları 10-12 ay olan 30 term bebek dahil edildi. Bebeklerin sosyodemografik özellikleri ve doğum bilgileri kaydedildikten sonra, duyusal işlemleme için Bebeklerde Duyusal Fonksiyonlar Testi (BDFT), motor gelişim için ise Alberta İnfant Motor Skalası (AİMS) kullanıldı. Çalışmaya dâhil edilen bebeklerin AİMS yüzdelik ve BDFT total skoru arasında gruplar arasında anlamlı fark bulundu (p<0,05). AİMS yüzdelik skoruna göre, Preterm bebeklerin 6 sı (%20) anormal motor gelişime sahipken, term bebeklerin hepsinin normal motor gelişime sahip olduğu görüldü. BDFT total skoruna göre ise preterm bebeklerin % 60 ında duyusal işlemleme problemleri tespit edildi. Ayrıca, preterm bebeklerde duyusal işlemleme ile motor gelişim arasında pozitif yönde iyi derecede ilişki bulundu (p<0,001, r=0,63). Sonuç olarak, preterm bebekler duyusal işlemleme becerisi ve motor gelişim açısından sağlıklı yaşıtlarına göre daha geri olduğu görüldü. Preterm grupta duyusal işlemleme ve motor gelişim arasındaki ilişki göz önüne alındığında, fizyoterapi değerlendirme ve uygulamalarının daha etkili olması için, preterm bebeklerde motor gelişimin yanı sıra duyusal işlemleme becerisinin de değerlendirilmesi ve bu doğrultuda tedavi programlarının planlanması gerektiği düşünüldü.