Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2015
Öğrenci: AYŞE ESRA GEREK
Danışman: ASENA SOYLUK
Özet:Türkiye'de afet denilince akla gelen en önemli doğa olayı depremdir. Ülkemizin çok büyük bir kısmı 1. ve 2. derece deprem bölgelerinde bulunmaktadır. Geçmişte yaşanılan depremler ve deprem hasarları yapılaşmada, depreme dayanıklı yapı tasarımında, mimari tasarımın önemini göstermiştir. Bu çalışmada ilköğretim yapılarının deprem sırasındaki davranışları ve deprem hasarları, özellikle betonarme ve yığma yapılar üzerinde incelenmiştir. Marmara depremi, Elazığ depremi ve Van depremi gibi büyük depremler sonrası, eğitim yapılarında oluşan hasarlar, nedenleri ile açıklanmaya çalışılmıştır. Çalışmada, ayrıca 2000 sonrası kamu kuruluşları tarafından eğitim yapıları için oluşturulan, tip projelerden örnekler incelenmiş, farklı formlardan örnekler seçilerek yapılan incelemelerde, 2007 Deprem Yönetmeliği düzensizlikleri açısından değerlendirilerek karşılaştırılmalar yapılmıştır. Tüm bu veriler göz önüne alınarak, 3 farklı formda tip projeler oluşturularak Probina-orion programı ile modellenmiştir. Kare, dikdörtgen ve L form şeklinde tasarlanan formların deprem sırasındaki davranışları, 2007 Deprem Yönetmeliği düzensizlikler açısından incelenmiştir. Bu analizlerin sonuçlarına göre formların davranışları karşılaştırılmıştır. Sonuç olarak, eğitim yapısı olarak tasarlanan farklı formların geometrileri ve simetrik taşıyıcı sistemlere sahip olmaları, deprem sırasındaki davranışlarını etkilediği görülmektedir. Depreme dayanıklı yapı tasarımında, mimari tasarımın çok önemli etken olduğu gözlenmiştir. Özellikle eğitim yapıları gibi insanların uzun süreli ve yoğun olarak bulunduğu ve değerli eşyaların saklandığı binalar sınıfındaki binaların, kullanıcı özellikleri de dikkate alındığında, tasarım aşamasında geometrik formlar, basitlik ve simetrinin göz önüne alınması gereken önemli kriterler olduğu sonucuna ulaşılmıştır.