Yabancı dil olarak Türkçenin öğretiminde birleşik zamanlı fiillerin öğretimi ve öğretimine yönelik etkinlik oluşturma


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Öğrenci: CİHAT BURAK KORKMAZ

Danışman: MEHMET KARA

Özet:

Bu çalışmanın amacı yabancı dil olarak Türkçenin öğretiminde birleşik zamanlı fiillerin alana kaynaklık eden kitaplarda nasıl öğretildiği ile ilgili taramanın yapılması; birleşik zamanlı fiillerin öğretilmesine yönelik konu anlatımı ve etkinlik hazırlanmasıdır. Günümüzde yabancı dil öğretim ilkeleri dört temel beceriyi geliştirirken dile ait kurallar manzumesi olan dil bilgisi öğretiminin de aynı anda verilmesi gerektiği zorunluluğunu karşımıza çıkarmaktadır. Bu bakımdan yabancı dil öğretimi bir bütün olarak ele alınmaktadır. İşte bu durumdan yola çıkarak konu anlatımı ve etkinlikler iletişimsel yetiyi geliştirmeye yönelik olarak anlam özellikleri çerçevesinde, temel dil bilgisi kuralları da gözetilerek ele alınmıştır. Çalışmada öncelikle yabancı dil olarak Türkçenin öğretimi, birleşik zamanlı fiillerin Türkiye Türkçesindeki yeri, etkinlik temelli öğretimin gerekliliği ve çalışamaya kaynaklık eden Avrupa Dilleri Öğretimi Ortak Çerçeve Metni ile ilgili teorik bilgi verilmiştir. Daha sonra yabancı dil olarak Türkçenin öğretimde kullanılan Ankara TÖMER Yeni Hitit Yabancılar için Türkçe 2, 3 (2009, Ankara) , Gazi TÖMER Yabancılar için Türkçe Dilbilgisi (2006, Ankara), Yunus Emre Enstitüsü Türkçe Öğretim Seti, B2 Ders Kitabı (Ankara, 2014), İstanbul Yabancılar için Türkçe Ders Kitabı B2 Ders Kitabı (İstanbul, 2012), DİLSET Yayınları, Lale Türkçe Öğretim Seti, Lale Ders Kitabı 3 (İstanbul, 2012), İzmir Yabancılar için Türkçe Ders Kitabı A2 (İzmir, 2009) kitapları incelenmiştir. En son olarak da özgün olarak hazırlanılan birleşik zamanlı fiillerin öğretimi hakkında konu anlatımı ve sırasıyla dört temel dil becerisini (Dinleme, okuma, yazma ve konuşma) geliştirmeye yönelik B1 ve C2 seviyesinde etkinliklerin yer aldığı çalışmalar hazırlanmıştır.