OTİZMLİ ÖĞRENCİLERE GÖRSEL SANATLAR DERSİ VEREN ÖĞRETMENLERİN İSTİHDAMI VE MESLEKİ YETERLİLİKLERİ (BURSA İLİ ÖRNEĞİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, RESİM-İŞ EĞİTİMİ ANABİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Esra Doğan

Danışman: Bülent Salderay

Özet:

Araştırmada, Bursa Osmangazi ilçesinde bulunan BTSO Baha Cemal Zağra Otistik Çocuklar Eğitim Merkezi’nde çalışan ve otistik çocuklara eğitim veren Görsel sanatlar öğretmenlerinin istihdamı ve mesleki yeterlilik düzeylerinin tespit edilmesi amaçlanmıştır. Çalışma grubunu 88’si kadın, 47’si erkek toplam 135 öğretmen oluşturmuştur. Bu öğretmenlerin mesleki yeterlilik düzeylerini ölçmek için Tschannen-Moran, Woolfolk Hoy (2001) Türkçe’ye Çapa, Çakıroğlu ve Sarıkaya (2005) tarafından uyarlanan ‘‘Öğretmen Öz-Yeterlik Ölçeği” ve kişisel bilgilerini öğrenmek için “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Öğretmen Öz Yeterlik Ölçeği 4 alt boyutta incelenmiştir. Bu alt boyutlar öğrenci katılımını sağlama, öğrenim stratejileri kullanma, sınıf yönetimi ve öz yeterliktir. Alt boyutlardan elde edilen puanların aritmetik ortalamaları ve standart sapmaları hesaplanmıştır. Yapılan analizler sonucunda araştırmaya katılan otistik çocuklara eğitim veren Görsel sanatlar öğretmenlerinin istihdam ve mesleki yeterlilik düzeylerinin değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığına bakıldığında, ‘’ Cinsiyet, medeni durum, görev süresi, görev türü ve aldığı ücretin yeterli olup olmadığı değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık yoktur.’’ yargısına ulaşılmıştır. Formasyon alıp almama durumu, branş, özel eğitim ile ilgili kurs veya seminer alıp almama durumu ve özel eğitim ile ilgili ders alıp almama durumlarına göre, anlamlı bir farklılık vardır’’ yargısına ulaşılmıştır.

Anahtar Kelimeler : Otizm, istihdam, mesleki yeterlilik