İşbirlikli öğrenme yönteminin 5. sınıf öğrencilerinin fen bilimleri dersi vücudumuzun bilmecesini çözelim ünitesinde sahip oldukları kavram yanılgılarını gidermedeki etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Öğrenci: YASİN KILIÇ

Danışman: BERAN FİRİDİN

Özet:

Bu çalışmada 5. sınıf öğrencilerinin fen bilimleri dersinde sahip olduğu kavram yanılgılarını gidermede işbirlikli öğrenme yönteminin etkisi araştırılmıştır. Bu araştırma, Ankara ilinde bulunan bir devlet ortaokulunda öğrenim gören 64 beşinci sınıf öğrencisi ile 2015-2016 eğitim-öğretim yılında gerçekleştirilmiştir. Araştırmada işbirlikli öğrenme yöntemine ait tekniklerden öğrenci takımları başarı bölümleri tekniğinin 5. sınıf öğrencilerinin Besinlerin Sindirimi' ve Vücudumuzda Boşaltım' konularındaki kavram yanılgılarını gidermede etkisi, akademik başarı ve fen bilimlerine yönelik tutum değişimi incelenmiştir. Yansız atama ile belirlenen deney (N=32) ve kontrol (N=32) grubunun olduğu bu çalışmada ön testson test kontrol grup deseni kullanılmıştır. Dersler; kontrol grubunda, geleneksel öğretim yöntemi ile işlenirken; deney grubunda, işbirlikli öğrenme yönteminin öğrenci takımları başarı bölümleri tekniği ile işlenmiştir. Araştırmada; öğrencilerin akademik başarılarındaki değişimi incelemek için 20 adet çoktan seçmeli sorudan oluşan başarı testi, ilgili konulardaki kavram yanılgılarının tespit etmek ve giderilme düzeylerini belirlemek için açık uçlu sorular, öğrencilerin fen bilimlerine yönelik tutumlarını ölçmek için 15 adet sorudan oluşan tutum ölçeği kullanılmıştır. Öğrencilerin; çalışma öncesi ve sonrasındaki kavram yanılgıları betimsel istatistiklerle incelenirken, başarı testinden elde edilen verilerin analizinde karma desenler için varyans analizi kullanılmıştır. Çalışmada; öğrencilerin tutum ölçeklerinden aldıkları puanların dağılımı normal olmadığı için bu ölçeklerin analizinde parametrik olmayan testlerden Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi kullanılmıştır. Çalışma sonucunda; Besinlerin Sindirimi' ve Vücudumuzda Boşaltım' konularındaki akademik başarının deney grubu lehine pozitif yönde ve anlamlı düzeyde değiştiği tespit edilmiştir. Ayrıca öğrencilerin aynı konulardaki kavram yanılgılarını gidermede işbirlikli öğrenme yönteminin geleneksel öğretim yöntemine göre daha etkili olduğu görülmüştür. Analiz sonuçlarına göre; hem deney hem de kontrol grubunun ön test ve son test tutum puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmamaktadır.