Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2013
Öğrenci: HİCRAN KAYA
Danışman: ÜLKÜ ESER ÜNALDI
Özet:Coğrafyanın öneminin gün geçtikçe arttığını şu andaki ekonomik ve politik olaylara baktığımızda daha net olarak görmekteyiz. Bu önemi fark eden ülkelerin coğrafya eğitimlerine eskisine oranla daha fazla önem verdikleri göze çarpmaktadır. Bu çalışmanın amacı coğrafya eğitiminin kişilere sağladığı avantajları bütün olarak göstermek ve dolayısıyla bu avantajın ülke kalkınması için nasıl kullanıldığını yeri geldikçe başka ülkelerden örnekler vererek açıklamaya çalışmak. Biz burada nitel veri toplama yöntemlerinden döküman analizi türünü kullanmış bulunmaktayız. Araştırmanın evrenini coğrafya eğitimine ilişkin literatür oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise bu konudaki ulaşabildiğimiz Türkçe literatür oluşturmaktadır. Araştırmayla ilgili doküman inceleme sürecinde çeşitli ders kitaplarından, makalelerden, coğrafya bildirilerinden yararlanılmıştır. Verilere ulaşmak için internetten, kütüphanelerden faydalanılmıştır. Döküman incelemesine bağlı olarak elde edilen veriler karşılaştırılmış ve tablolar haline getirilmiştir. Araştırma kapsamında neden coğrafya eğitimine ihtiyaç duyulmaktadır başlığı altında 6 kategoriye ayrılmıştır. Tablo 3 v 4 e baktığımızda genel olarak genel eğitime katkı sağlamak başlığında çalışmaların az olduğu görülmektedir. Kaynaklarda değinme durumlarına baktığımızda olaylara bütüncül(holistik) bakabilmek için olan başlıkta %38,9 ve dünyayı anlamak için olan başlıkta %33,3 olan bir oran gözükmektedir. Fakat bu konularda ayrı bir başlık altında bir çalışma yapılmamıştır. Bu da büyük bir eksikliktir. Bu konularda ayrı başlık altında çalışmaların yapılması coğrafya eğitiminin öneminin anlaşılması açısından büyük bir eksikliğin giderileceği kanaatindeyiz. İster coğrafyacı olalım ister olmayalım. Hangi tarafta olursak olalım coğrafya öğrenmeli ve eğitimini almalıyız. Çünkü vatanına faydalı, dünyaya duyarlı bireyler yetiştirmek istiyorsak insanlarda coğrafi bakış açısı kazandırmak zorundayız. Ama ülkemize baktığımızda coğrafya eğitiminin halen gerektiği şekilde verilmediği ve buna bağlı olarakta coğrafyanın gelişmediği görülmektedir.