Ortaöğretim matematik dersi öğretim programlarının geliştirilme/revize süreçlerinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ÇAĞLA HATEM AKÇA

Danışman: Ziya Argün

Özet:

Öz


Bu araştırmada; 2011 ve 2018 yılları arasında Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye

Kurulu tarafından yayınlanan ortaöğretim matematik dersleri ve 2010 yılında yayınlanan

geometri dersleri öğretim programlarının geliştirme (hazırlanma) sürecinde görev alan

öğretim üyeleri ve matematik öğretmenlerin deneyimlerinden yola çıkarak Türkiye’de

matematik dersleri öğretim programlarının geliştirilme veya revize edilme süreci

incelenmiştir. Çalışmanın deseni nitel araştırma desenlerinden fenomenolojidir ve

araştırmanın katılımcıları amaçlı örnekleme yöntemlerinden maksimum çeşitlilik

örneklemesi yoluyla seçilen toplam 14 tane öğretim üyesi ve matematik öğretmenidir.

Veriler görüşme formu aracılığıyla yapılan görüşmeler, görüşmeler sırasında alınan ses

kayıtları ve araştırmacı notları ile toplanmış ve bu veriler betimsel analiz yöntemiyle analiz

edilmiştir. Çalışmanın bulguları, dinamik ve döngüsel olan program geliştirme sürecinin

aşamaları olan ihtiyaç ve durum analizi, hedefler, planlama, uygulama ve değerlendirme

başlıkları atında ele alınmıştır. Bu bulgulara göre, ihtiyaç ve durum analizi, hedefler ve

planlamada yapılan çalışmalar, literatürde bu aşamalara yönelik yer alan teoriler ve

önerilere uygunluk gösterdiği, uygulama ve değerlendirme aşamalarının literatürde


önerilen şekilde sistematik çalışmalarla gerçekleşmediği ve matematik öğretmenleri ve

öğretim üyelerinin bu aşamalarda genellikle görev almadığı tespit edilmiştir.