İlköğretim 7. Sınıf Öğrencilerinin Bitkilerde Üreme, Büyüme, Gelişme Konusundaki Kavram Yanılgılarının Tespiti ve Bu Yanılgıların Yükseköğretim Öğrencilerindeki Devam Düzeyi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Fen Bilgisi Eğitimi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MERVE DÜZYOL

Danışman: Beran Firidin

Özet:

Bu çalışmada İlköğretim 7. Sınıf öğrencilerinin “Bitkilerde Üreme, Büyüme ve Gelişme

(BÜBG)” ünitesinde sahip oldukları kavram yanılgılarını çoktan seçmeli kavram

yanılgısı testi ile belirlenmiştir. Belirlenen yanılgıların yükseköğretim öğrencilerindeki

devam düzeyi de tespit edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 2017 – 2018 öğretim

yılında Gaziantep ili 7. Sınıf düzeyinde 226 öğrenci ve 2018-2019 öğretim yılında

Ankara ili Gazi Üniversitesi 73 öğrenci oluşturmaktadır. Yedinci sınıf bitkilerde üreme,

büyüme ve gelişme ünitesinde kavram yanılgılarının olabileceği düşünülen konuları

içeren ve 19 sorudan oluşan test, Gazi Üniversitesinde görev yapan konunun uzmanı 3

öğretim üyesi tarafından hazırlanmıştır. BÜBG kavram yanılgısı testi 118 öğrenci

üzerinde pilot uygulaması yapılmıştır. Çoktan seçmeli testte doğru cevaplara 1, yanlış

cevaplara 0 puan verilerek öğrenci ham puanları SPSS 22.0 programı ile analiz edilmiştir. Analizin sonucunda 1 sorunun ayırt ediciliği düşük olduğu için soru sayısı 18’e

düşürülmüştür. Testin son halinin cronbach-α güvenirlik katsayısı 0.96 olarak

hesaplanmıştır. Tespit edilen kavram yanılgıları, cinsiyet, kendine ait çalışma odasının

olup-olmaması, kardeş sayısı, anne-baba eğitim durumu ile olan ilişkisi incelenmiştir.

Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistik değerler, frekans, yüzde, ortalama, standart

sapma şeklinde sunulmuştur. Çalışmadaki soru gruplarının faktör yapısını tespit etmek

amacı ile açıklayıcı faktör analizi uygulaması yapılmıştır. İki evre gruplar için (sınıf

düzeyi, cinsiyet, çalışma odasının olup- olmaması) bağımsız t testi analizi ve üç evre

grubun (anne-baba eğitim durumu) karşılaştırılmasında varyans analizi (ANOVA)

kullanılmıştır. Değişkenlerinin kendi arasındaki ilişkilerin incelenmesi için korelasyon

analizi uygulanmıştır. Araştırmanın sonucunda, bitkilerin üreme çeşitlerini (bölünerek,

tomurcuklanma, vejetatif, sporla) belirlemede, bitkileri sınıflandırmada, tozlaşma,

döllenme, çimlenme kavramlarında ve meyvenin oluşma aşamasında gerçekleşen

evrelerde öğrencilerin ve öğretmen adaylarının kavram yanılgılarının olduğu tespit

edilmiştir. Araştırmanın sonuçları tartışılarak, öğrencilerde verimliliği sağlayacağı

düşünülen öneriler oluşturulmaya çalışılmıştır. BÜBG ünitesinde ilköğretim ve

yükseköğretim öğrencileri arasında istatistiksel olarak anlamlı fark tespit edilmiştir.

Anahtar Kelimeler: Kavram yanılgısı, Bitkilerde üreme-büyüme-gelişme, İlköğretim.