İNGİLİZCE HAZIRLIK PROGRAMLARINDAKİ ÖĞRENCİLERİN WEB 2.0 ARAÇLARININ KULLANIMINA İLİŞKİN TERCİH VE ALGILARI


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, DEPARTMENT OF FOREIGN LANGUAGE EDUCATION ENGLISH LANGUAGE TEACHING, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: Ayşe Asena Demirağ

Danışman: Kemal Sinan Özmen

Özet:

Yaşam kalitesini iyileştirme ve yeni zirvelere ulaşma çabası her geçen gün artmaktadır. Sonuç olarak, çağdaş yaşamın hemen her yönü, teknolojide yapılan ilerlemelerle büyük ölçüde değişti. Toplumsal gelişim ve kalkınmanın temelini eğitim oluşturduğu için, bu teknolojilerin eğitimle ivedilikle entegre olması şaşırtıcı olmamakla beraber, gereklidir. Web 2.0 araçları, internet bağlantısı olan herkesin öğrencileri motive eden ve öğrenmeyi kolaylaştıran eğitim araçlarına erişmesini mümkün kılar. Bu araçlar eğitimde kullanılmak için büyük bir potansiyele sahip olsa da, hala büyük ölçüde sadece boş zaman etkinlikleri için kullanılan platformlar olarak görülmektedir. Bu nedenle, bu çalışmanın amacı, yükseköğretim İngilizce hazırlık programlarındaki yetişkin öğrencilerin aldıkları dersleri desteklemek için kullandıkları Web 2.0 araçlarına dair tercihleri ve algıları araştırmak ve eğitime en çok katkısı olduğu düşünülen çeşitli platformları tartışmaktır. Ayrıca kadın ve erkek öğrenciler arasında farklılıklar oluşabileceğinden, cevaplarının karşılaştırmalı olarak da değerlendirilmesi uygun görülmüştür.

Bu çalışma, betimleyici tarama deseninde yürütülmüştür ve toplanan veriler tümüyle niceldir. Örneklem grubunu çeşitli üniversitelerin hazırlık programlarında öğrenim gören 209 İngilizce öğrencisi oluşturmuştur. İki bölümden oluşan bir anket ile katılımcılara genel Web 2.0 kullanımları, Web 2.0 araçlarının İngilizce öğrenme süreci üzerindeki etkilerine ilişkin algıları ve Web 2.0 kullanım sıklıkları hakkında sorular yönlendirilmiştir.

Veriler öğrencilerin çoğunun (%66) internete bağlı olarak en az beş saat, neredeyse tamamının (%93.3) ise en az üç saat geçirdiğini göstermektedir. Büyük bir çoğunluk, Web

vii

2.0 platformlarına erişmek için akıllı telefonları (%94,7) ve dizüstü bilgisayarları (%85,2) kullanmayı tercih etmektedir. Karşılaştırmalı analiz bulgularına göre, oyun konsolları erkek öğrenciler tarafından kadın öğrencilere göre önemli ölçüde daha sık kullanılmakta. Kadın öğrenciler ise tabletleri erkek öğrencilerden anlamlı ölçüde daha sık kullanmakta. İnternette geçirilen zaman açısından cinsiyetler arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır.

Ayrıca, katılımcılar en çok sosyal ağlara (x̄=3,87), video paylaşım platformlarına (x̄=3,74) ve çevrimiçi sözlüklere (x̄=3,54) aşina olduklarını belirtmişlerdir. Bununla birlikte, sosyal ağlar (x̄=3.9), e-postalar (x̄=3.78) ve çevrimiçi sözlükler (x̄=3.74), akademik olmayan faaliyetler için en sık kullanılan platformların ilk üçünü oluşturmaktadır. Aşinalık düzeyine paralel olarak, çevrimiçi sözlükler (x̄=3,83), sosyal ağlar (x̄=3,67) ve video paylaşım platformları (x̄=3,53) İngilizce öğrenmek için en çok kullanılan platformlar listesinin başında gelmektedir. Ayrıca kadın öğrencilerin İngilizce öğrenmek için podcast'lerden (x̄=2,58) önemli ölçüde daha fazla yararlandıkları, erkek öğrencilerin ise eğitim amaçlı çevrimiçi oyun alanlarını (x̄=3,32) kadınlara göre daha fazla tercih ettikleri saptanmıştır.

Ek olarak, kullanıcı tarafından oluşturulan içerik, öğrencilerin Web 2.0 platformlarıyla hangi sıklıkta etkileşim kurduğu ölçülerek değerlendirilmiştir. Sohbet etmek (x̄=3,71), katılımcılar tarafından Web 2.0 katılımının açık ara en yaygın biçimi gibi görünmektedir. Bunun yanı sıra, e-posta yazma ve gönderme (x̄=3,37), sosyal ağlarda medya paylaşma (x̄=2,89) ve yorum yazma (x̄=2,82) diğer etkileşim biçimlerine göre daha sıklıkla yapılmaktadır. Veriler ayrıca kadınların erkeklere göre anlamlı düzeyde daha sık e-posta yazıp gönderdiğini (x̄=3,53), erkeklerin ise çevrimiçi ansiklopedi düzenleme (x̄=1,69) ve yorum yazma (x̄=3,01) etkileşimlerini anlamlı derecede daha sık yaptığını göstermektedir.

İngilizce öğrenmek için Web 2.0 platformlarını kullanma konusunda katılımcıların genel olarak olumlu bir görüşe sahip oldukları ortadadır. Ankete katılanların %70,8'i bu platformların İngilizce derslerinde kendilerine yardımcı olduğuna katılmaktadır. %62,2'si İngilizce bilgilerini ilerletmek için bu platformları kullanmaya hevesli olduklarını belirtmişlerdir. Katılımcıların %70,4'ü bu platformların İngilizce öğrenmek için iyi kaynaklar olduğuna katılmakta ve %60,9'u İngilizce öğrenmek için Web 2.0'ı kullanmanın eğlenceli olduğunu düşünmektedir. Ayrıca, erkek öğrencilere (x̄=3,53) göre anlamlı oranda daha fazla kadın öğrencilerin (x̄=3,82) Web 2.0 platformlarının akademik kullanımını eğlenceli olarak algıladıkları saptanmıştır.

Web 2.0 platformlarının dil becerilerine etkisi sorulduğunda, %78,4'ü Web 2.0 platformlarını kullanmanın kelime dağarcıklarını genişlettiğine, %73,2'si okuma becerilerinin geliştiğine, %72,7'si dinleme becerilerinin güçlendiğine katıldığını belirtmiştir. Öte yandan, sadece %58,5’si konuşma becerilerinin, %59,8’si dilbilgisi hakimiyetinin, %62,7'si ise yazma becerilerinin geliştiğine inanmaktadır. Buna ek olarak, öğrencilerin %69,9'u Web 2.0 kullanımı sayesinde telaffuz becerilerinin ilerlediğini belirtmekte. Son olarak, erkek ve kadın öğrencilerin Web 2.0'ın dil becerileri üzerindeki etkisine ilişkin algıları arasında önemli bir fark saptanmamıştır.

Anahtar Kelimeler : İngiliz Dili Eğitimi, Bilgisayar Destekli Dil Öğrenimi, Web 2.0