Sosyal bilgiler öğretiminde öğrencilerin ölçek kullanma becerilerinin geliştirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Öğrenci: YUSUF İNEL

Danışman: TURHAN ÇETİN

Özet:

Bu araştırmanın amacı, ilköğretim 6. sınıf Sosyal Bilgiler dersinde harita ölçeği kullanma becerilerinin geliştirilmesine yönelik etkinliklerin öğrencilerin akademik başarısına etkisini belirlemektir. Araştırmanın çalışma grubunu uşak merkez ilçesinde Atatürk İlköğretim Okulunda öğrenim gören 6. Sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmada deney (n=27) ve kontrol (n=27) grubu olmak üzere iki sınıf alınmış ve öntest sontest kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Öntest ve sontestlerin uygulanması dâhil 4 hafta süren uygulama sürecinde deney grubuna dersler harita ölçeği kullanma becerisini geliştirmeye yönelik hazırlanan etkinliklerle yapılandırmacı bir şekilde işlenmiş, kontrol grubuna ise harita ölçeği kullanma becerisini geliştirmeye yönelik etkinliklerin kullanılmadığı yapılandırmacı öğretim şekilde işlenmiştir. Araştırmada veri toplama amacı ile başarı testi kullanılmıştır. Deneysel işlem öncesi ve sonrasında başarı testi her iki gruba da uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS programı yardımıyla analiz edilmiştir. Verilerin analizi sonucunda deney ve kontrol grubu öğrencilerinin harita ölçeği kullanma becerisini kazanımlarına ilişkin deney grubu lehine anlamlı bir fark bulunmuştur. Gerçekleştirilen bu araştırmanın bundan sonra yapılacak araştırmalara yol göstereceği ve ilköğretim düzeyinde öğrencilere harita ölçeği kullanma becerisinin kazandırılmasında yardımcı olacağı düşünülmektedir.