Sinemadaki heterotopik mekanların mimarlık açısından okunması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Öğrenci: AYŞE ASENA ARAS

Danışman: ADNAN AKSU

Özet:

Bu tez Foucault'nun heterotopya kavramının, sinema mekanı kurgusu üzerinden mimari mekanla kurduğu ilişkileri incelemiştir. Heterotopya genel anlamda ötekiliğin mekanı olarak literatürde yer edinmekle birlikte mimarlığın dışında sinema, sanat, tasarım, felsefe, sosyoloji ve siyaset gibi alanlarda da konu edinilen bir kavram olmuştur. Heterotopya kavramının sinema ve mimarlıkla olan ilişkisi değerlendirilirken yeni bir mekan tanımı yapılabilir mi sorusuyla beraber bu kavramın tasarıma katkılarının tartışılması, sinema üzerinden ortaya konulmuştur. Çalışma kapsamında literatürdeki heterotopya kavramı araştırılıp tartışılarak kuramsal çerçeve oluşturulmuştur. Sinemadaki heterotopik mekan oluşumları sinematografik tekniklerle incelenmiş ve heterotopik mekanların mimari anlamda kurabileceği ilişkiler tartışılmıştır. Bu tezin önemli araçlarından biri olan mekan, bizi kapsayan, dönüştüren yaşayan bir olgudur. Mimarlık mekanlar üretir, tüketir, yıkar, dönüştürür, tanımlar, sinema da benzer şekilde mekanlar üreterek onları bir araya getirip iki boyutlu perdeye çeşitli üç boyutlu mekanlar sunmaktadır. Mimarlık ve sinema ilişkisi çerçevesine yerleştirilen heterotopya olgusundan yola çıkarak sinemada heterotopik mekanların nasıl oluşturulduğu sinema filmleri üzerinden incelenmiştir. Bu bağlamda sinemada incelenen heterotopik mekanların mimarlıkla kurabileceği ilişkileri ele almıştır.