Kimlikli Bebekler Yaklaşımı İle Desteklenen Değerler Eğitimi Programının Suriyeli Mülteci Çocukların Yer Aldığı Okul Öncesi Eğitim Ortamında Sosyal Değerler Kazanımına Etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, TEMEL EĞİTİM ANA BİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ayşe Duran Yılmaz

Danışman: Esra Ömeroğlu

Özet:

Bu araştırma Kimlikli Bebekler Yaklaşımı ile Desteklenen Değerler Eğitimi Programı’nın Suriyeli mülteci çocukların yer aldığı okul öncesi eğitim ortamında çocukların sosyal değerler kazanımına etkisini incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma ön-test - son-test kontrol gruplu yarı deneysel desende gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2020-2021 eğitim öğretim yılında Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı bağımsız bir anaokulunun iki sınıfına devam eden deney grubunda 13, kontrol grubunda 14 olmaz üzere 27 çocuk oluşturmuştur. Araştırma kapsamında deney grubuna araştırmacı tarafından geliştirilen Kimlikli Bebekler Yaklaşımı ile Desteklenen Değerler Eğitimi Programı haftada beş gün olacak şekilde altı hafta süresince uygulanmıştır. Araştırmanın verileri ‘Türk/Suriyeli Çocuklar için Kişisel Bilgi Formu’, ‘Sosyal Değerler Kazanımı Ölçeği’ ve ‘Eğitim Programına Yönelik Uygulayıcı Güvenirliği Formu’ aracılığıyla toplanmıştır. Eğitim programı uygulanmadan önce ‘Türk/Suriyeli Çocuklar için Kişisel Bilgi Formu’ aileler tarafından doldurulmuştur.‘Okul Öncesi Sosyal Değerler Kazanımı Ölçeği’ eğitim

viii

programı uygulanmadan önce deney ve kontrol grubuna ön test olarak uygulanmıştır. Deney grubuna altı haftalık eğitim programının uygulanmasının ardından ‘Sosyal Değerler Kazanımı Ölçeği’ deney ve kontrol grubuna son test olarak tekrar uygulanmıştır. Son test uygulanmasından dört hafta sonra eğitim programının kalıcı olup olmadığını belirlemek için deney grubuna kalıcılık testi uygulanmıştır. ‘Eğitim Programına Yönelik Uygulayıcı Güvenirliği Formu’ deney grubunun sınıf öğretmeni tarafından her gün doldurulmuştur. Çocukların ve ailelerinin demografik özelliklerine ilişkin dağılımlar frekans ve yüzde değerleri olarak verilmiştir. Okul Öncesi Sosyal Değerler Kazanım Ölçeğinden elde edilen veriler normal dağılım göstermediği için verilerin analizinde nonparametrik testlerden Mann-Whitney U Testleri ve Wilcoxon İşretli Sıralar Testleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre Kimlikli Bebek Yaklaşımı ile Desteklenen Değerler Eğitimi Programının çocukların sosyal değer kazanımları üzerinde olumlu yönde etkiye sahip olduğu ve bu etkinin kalıcı olduğu ortaya çıkmıştr. Araştırma sonuçlarına göre eğitimcilere ve araştırmacılara öneriler sunulmuştur.

Anahtar Kelimeler: Değerler eğitimi, kimlikli bebekler yaklaşımı, mülteci çocuklar, okul öncesi eğitim