Yabancı dilde yazma becerisinin ölçülmesinde puanlayıcılar arası güvenirliğin çok gruplu doğrulayıcı faktör analizi ile incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Öğrenci: MELİKE KÜBRA TAŞDELEN YAYVAK

Danışman: EMİNE ÖNEN

Özet:

Yazma becerisinin puanlanmasında ölçümlerin güvenirliğini etkileyen en önemli faktörlerden biri puanlayıcıdır. Aynı performansın farklı puanlayıcılar tarafından farklı puanlanması ölçmede istenmeyen bir durumdur. Bu çalışmada yabancı dilde paragraf yazma becerisinin puanlanmasına etki eden temel değişkenlerden biri olan puanlayıcı ele alınmıştır. Puanlayıcılar arası güvenirlik Çok Gruplu Doğrulayıcı Faktör Analizi (ÇGDFA) ile incelenmektedir. Gazi Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulunda öğrenim gören 267 gönüllü öğrenci çalışma grubunu oluşturmaktadır. Öğrencilerin aynı konu üzerine yazmış oldukları paragraflar üç farklı puanlayıcı tarafından aynı puanlama anahtarı ile ayrı ayrı puanlanmış ve elde edilen puanlar SPSS 24, LISREL 8.8 ve Mplus6 programları ile analiz edilmiştir. Ölçümlerin geçerliğine ilişkin kanıtlar AFA ve DFA ile elde edilirken ölçümlerin güvenirliğine ilişkin kanıtlar Cronbach değeri ile elde edilmiştir. Puanlayıcılar arası güvenirliğin ölçme değişmezliği testleri bağlamında ÇGDFA ile incelenmesi sonucunda şekilsel ve metrik değişmezliğe ilişkin kanıt elde edilmişken, tam ve kısmi ölçek değişmezliğine ilişkin kanıt elde edilememiştir. Tam ve kısmi ölçek değişmezliğine ilişkin kanıt elde edilememesi puanlayıcıların yazma becerisini puanlarken performansın aynı başlangıç düzeyini kullanmadığı anlamına gelirken, bu durumdan dolayı faktör varyanslarının değişmezliği ve değişmez özgüllük aşamaları test edilememiştir. Bu iki değişmezlik türünden elde edilebilecek bilgiye dolayısıyla ulaşılamazken, puanlayıcılar arası güvenirliğe ilişikin kanıt elde edilememiştir.