Çoklu yetersizliği olan az gören çocuklara doğrudan öğretimle sunulan şematik düzenleyicinin bir fen konusunun öğretiminde etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Öğrenci: HATİCE CANSU YILMAZ

Danışman: PINAR ŞAFAK

Özet:

Bu araştırmanın genel amacı, az gören ve orta düzeyde zihinsel yetersizlikten etkilenmiş üç öğrenciye, fen konularından biri olan kurbağanın yaşam döngüsü' konusunun öğretilmesinde doğrudan öğretim yöntemi ile sunulan şematik düzenleyicinin etkili olup olmadığını, bireylerin öğrendikleri konuyu öğretimin ardından gelen 7, 14 ve 21 gün sonra da sürdürüp sürdürmediğini ortaya koymaktır. Araştırmanın bağımlı değişkeni, kurbağanın yaşam döngüsü nasıl gerçekleşir? konusunu kazanma ve sürdürme durumlarıdır. Bağımsız değişkeni ise, kurbağanın yaşam döngüsü nasıl gerçekleşir? konusunun doğrudan öğretim yöntemi ile sunulan şematik düzenleyicinin kullanıldığı öğretim planıdır. Bağımsız değişkenin, bağımlı değişken üzerindeki etkililiği test edilirken, tek denekli deneysel desenlerden katılımcılar arası yoklama denemeli çoklu yoklama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını 2016-2017 yılları arasında Ankara ili Yenimahalle ilçesinde bulunan, görme engelliler okuluna ve özel alt sınıfa devam eden, bununla birlikte özel özel eğitim kurumunda da eğitim gören az gören ve orta düzeyde zihinsel yetersizliği bulunan biri yedek olmak üzere dört öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma verilerinin toplanabilmesi için, öğretmen ve aile görüşme formları, beceri kontrol listesi, ölçüt bağımlı ölçü araçları ve eş zamanlı ipucu işlem süreciyle öğretim yapılırken, öğretimde ilerlemelerin kaydedileceği kayıt çizelgeleri, uygulama güvenirliği ve sosyal geçerlilik formları geliştirilmiş ve kullanılmıştır. Araştırmanın verileri araştırmacı tarafından toplanmıştır. Araştırmacı verileri toplarken kamera kullanılmış ve kamera kayıtlarını izlenerek verileri ilgili veri toplama formlarına girmiştir. Araştırmada elde edilen veriler grafiksel olarak analiz edilmiştir. Araştırmanın sonunda elde edilen bulgulara göre; doğrudan öğretim yöntemi ile sunulan şematik düzenleyicinin kurbağanın yaşam döngüsü' konusunun öğretilmesinde etkili olduğu belirlenmiştir. Her üç katılımcının da öğretim sona erdikten 7,14 ve 21 gün sonra öğrendikleri konunun tamamını bağımsız şekilde şema üzerinden gösterebildikleri görülmüştür. Bu durum da doğrudan öğretim yöntemi ile sunulan şematik düzenleyicinin fen konularından biri olan kurbağanın yaşam döngüsü' konusunun öğretiminde etkili olduğu izlenimini vermektedir.