Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Özgürcan YILDIZ
Danışman: TUNCAY KARAÇAY
Özet:Füze teknolojilerindeki gelişmelerle birlikte yapısal dinamik çalışmalara olan ilgi günden güne artmaktadır. Deneysel modal analiz teorisi havacılık ve uzay alanında yapısal dinamik çalışmaların pek çoğunun temelini oluşturmaktadır. Uçuş boyunca aerodinamik tahrike maruz kalan füzelerin modal testlerinde, doğru girdilerin uygulanabilmesi için tahrik koşullarının en iyi şekilde benzetilmesi önem arz etmektedir. Bu tez kapsamında, modal testler sırasında dinamik karakterizasyonu yapılan test kalemine, tahrikin aynı anda çok eksende uygulanması senaryosu üzerinde çalışılmıştır. Sonlu elemanlar analizleri ve deneysel modal analizler ile yapının farklı tahrik durumlarındaki dinamik karakterinin tahmin edilmesine yönelik çalışmalar yapılmıştır. Çalışmada geliştirilen test modellerinde öncelikle basit bir kiriş modeli üzerinden deneysel çalışmalar yürütülmüştür. Sonlu elemanlar analizleri ile yapılan çözümlemeler modal testler ile doğrulanmıştır. Sonrasında uçaktan atılan mühimmat çeşitlerinden olan MK-82 modeli kullanılarak test ve modelleme çalışmaları gerçekleştirilmiştir. Modal davranışın tek eksende tahrik ve çok eksende tahrik uygulandığı durumlardaki karşılaştırmaları ortaya konulmuştur. Böylece bir füzenin dinamik karakterizasyonunda çok eksenli tahrik durumu için modal davranışın hem deneysel olarak hem de sayısal modelleme ile ortaya konulması sağlanmıştır. Çoklu eksende çoklu girdi ile yapılan sarsıcı testlerinde tüm eksenlerdeki eğilmelerin daha belirgin şekilde elde edildiği gözlenmiştir. Tez kapsamında ortaya konan deneysel çalışma literatürde geçen çoklu eksendeki tahrik uygulamalarının etkin faydalarını doğrulamaktadır.