Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2010
Öğrenci: ŞAKİR BEZCİ
Danışman: MEHMET GÜNAY
Özet:Bu araştırmanın amacı taekwondo antrenörlerinin stresle başa çıkma ve problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Ayrıca çalışma, antrenörlerin stresle başa çıkma stratejilerinin ve problem çözme becerilerinin bazı sosyo-demografik değişkenlere göre incelenmesini de amaçlamaktadır. Araştırmaya Türkiye Taekwondo Federasyonunun, 161'i 1. kademe, 175'i 2. kademe, 94'ü 3. kademe, 9'u 4. kademe ve 9'u 5. kademeye sahip 448 antrenör (Xyaş=36.76±7.13) katılmıştır. Antrenörlerin 41'i kadın 407'si erkektir. Araştırmadaki veriler üç farklı ölçme aracından elde edilmiştir. Bu araçlardan birincisi, araştırmacı tarafından geliştirilen kişisel bilgi formudur. İkincisi; Taekwondo antrenörlerinin stresle başa çıkma stratejilerini belirlemek için Rosenbaum (1980) tarafından geliştirilen, Dağ ve Siva (1991) tarafından Türkçeye uyarlanan ve güvenirliği sınanmış Rosenbaum Öğrenilmiş Güçlülük Ölçeği, RÖGÖ"dir. Üçüncüsü ise; Taekwondo Antrenörlerinin problem çözme becerilerini belirlemek için, 1982 yılında Heppner ve Petersen tarafından geliştirilen ve Türkçeye uyarlaması Şahin, Şahin ve Heppner (1993) tarafından yapılan Problem Çözme Envanteri veri toplama araçları olarak kullanılmıştır. Araştırmada (f) frekans, (%) yüzde, (X) aritmetik ortalama ve (Ss) standart sapma analizleri kullanılmıştır. Ayrıca, ikili gruplar için bağımsız örnekler t-testi, üç veya daha fazla grupların olması durumunda ise Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) ile irdelenmiştir. Problem çözme becerisi ve stresle başa çıkma stratejisi arasındaki ilişki Pearson Çarpımlar Moment Korelasyon tekniği ile analiz edilmiştir. Çalışmada anlamlılık düzeyi = .05 alınmış ve istatistiksel analizler SPSS (Statistical Packet for Social Sciences) programından yararlanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlar, taekwondo antrenörlerinin stresle başa çıkma stratejileri ile problem çözme becerileri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olmadığını göstermiştir. Taekwondo antrenörlerinin stresle başa çıkma stratejilerinde, cinsiyet, antrenörlük kademesi, antrenörlük yapma yılı, faal olarak antrenörlük yapma, öğrenimleri, annenin-babanın öğrenimleri, BESYO'da öğrenim görme durumları, ailenin sosyo-ekonomik durumu, kaçıncı çocuk oldukları, annenin-babanın tutumuna göre anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Yine, taekwondo antrenörlerinin problem çözme becerilerinde, antrenörlük kademesi, antrenörlük yapma yılı, faal olarak antrenörlük yapma, öğrenimleri, annenin-babanın öğrenimleri, BESYO'da öğrenim görme durumları, ailenin sosyo-ekonomik durumu, annenin-babanın tutumları arasında anlamlı bir farklılık bulunmazken, ailenin kaçıncı çocuğu olma ve cinsiyete göre anlamlı bir farklılık bulunmuştur.