Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Volkan GÖKÖREN
Danışman: Beyza Merve Akgül
Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
Özet:
Teknoloji alanında gerçekleşen büyük gelişmeler her alana etki etmiştir ve spor alanı da bu gelişmelerden payını almıştır. Bu bağlamda ortaya çıkan elektronik spor kavramı tüm dünyada oldukça popüler hale gelmiştir. Son zamanlarda hızla büyüyen ve dünyadaki birçok büyük sektör ile iç içe olan bir sektör olmasına karşın, yurtdışında birçok araştırma olsa da e-spor ülkemizde hala emekleme aşamasında olan bir konudur ve daha çok araştırılmaya ihtiyacı vardır. Bu yüzden bu araştırmada ülkemizdeki E-sporcuları, e-spor yapmaya motive eden etkenleri tespit etmek ve akış (flow) deneyimlerini incelemek amaçlanmaktadır. Araştırmaya kartopu örneklem tekniği ile ulaşılan 570 e-sporcu katılmıştır. Veriler demografik bilgi formu ve Öz ve Üstün (2019) tarafından geliştirilen e-spora katılım motivasyonu ölçeği ve Özdemir, Ayyıldız Durhan ve Akgül (2020) tarafından geliştirilen rekreasyonel akış yaşantısı ölçeği ile toplanmıştır. Sonuç olarak araştırmada akış yaşantısında erkeklerin, kaygı alt boyutunda ise kadınların akış yaşantı düzeylerinin daha yüksek olduğu saptanmış, erkek katılımcıların kadın katılımcılara nazaran daha yüksek e-spora katılım motivasyonuna sahip oldukları ortaya çıkmıştır. E-sporcuların akış yaşantıları en çok tercih ettikleri oyunlara göre farklılık göstermezken, e-spora katılım motivasyonları ilişkisel benlik ve boş zaman değerlendirme alt boyutları dışında tüm alt boyutlarda ve toplam puanlarda anlamlı farklılık ortaya koymuştur. Oyun oynama yılları daha uzun olan katılımcıların daha yüksek akış yaşantısı ve motivasyon ortaya koydukları görülmüştür. Profesyonel e-sporcuların tüm anlamlı farklılıklarda amatör olarak e-spora katılan gruba nazaran daha yüksek akış yaşantısı ve e-spora katılım motivasyonu sergiledikleri belirlenmiştir. Bunlara ek olarak eğitim durumunun, çalışma durumunun ve gelir durumunun akış yaşantısına ve e-spora katılım motivasyonuna anlamlı farklılık düzeyinde bir etkisinin olmadığı sonucu ortaya çıkmıştır. Akış yaşantısı ile e-spora katılım motivasyonu arasında yüksek korelasyon olduğu belirlenmiştir.
Anahtar Kelimeler : E-spor, dijital oyun, oyun motivasyonu, akış deneyimi